071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه +شرایط و مدارک پذیرش 2023

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

فرانسه از کشور های پیشرفته و قوی در تولید علم و صنعت می باشد و بودجه قابل توجهی را صرف آموزش می کند. از این رو دانشگاه های این کشور از امکانات مناسب و تجهیزات لازم برای تحقیقات برخوردارند، که همین مسئله سبب شده دانشجویان بین المللی زیادی مشتاق به تحصیل در این کشور باشند. همچنین فرانسه یکی از بهترین انتخاب ها برای تحصیل پزشکی می باشد، چرا که دانشگاه های معتبری در رشته پزشکی در این کشور وجود دارند. در این مقاله می خواهیم در مورد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه، هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه، شرایط رشته های پزشکی و دنداپزشکی در این کشور و مواردی از این قبیل صحبت کنیم. اگر شما هم قصد تحصیل پزشکی در فرانسه را دارید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید، تا اطلاعات لازم در این خصوص را به دست آورید.

در این مطلب میخوانید

شرایط کلی تحصیل پزشکی در فرانسه

فرانسه از بهترین و معتبر ترین دانشگاه های پزشکی در جهان برخوردار است، از این رو یکی از بهترین انتخاب ها برای تحصیل در فرانسه پزشکی است. کشور فرانسه در رشته پزشکی کمی قوانین پیچیده و متفاوتی نسبت به کشور های دیگر دارد و صرف پذیرش در دانشگاه های پزشکی این کشور کافی نیست. دانشجویان برای پذیرش پزشکی در دانشگاه های فرانسه، نیاز به شرکت در هیچ آزمونی ندارند و حتی نیازی به گذراندن دوره های پریمدیکال نیز وجود ندارد. دانشجویان بدون آزمون وارد سال اول پزشکی می شوند و فقط باید در آزمون TCF شرکت کنند تا از لحاظ سطح زبان فرانسه ارزیابی شوند.  پس از طی دوره یک ساله تحصیلی، از دانشجویان امتحان گرفته می شود. در صورتی که معدل افراد عالی و در حد 20 باشد، دانشجویان می توانند به تحصیل رایگان پزشکی در فرانسه ادامه دهند. در صورتی که دانشجویان مدرک زبان نداشته باشند، مشکلی وجود نخواهد داشت و افراد می توانند دوره زبان را در کشور فرانسه و در دانشگاه بگذرانند. به طور کلی مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی در فرانسه 9 سال می باشد که دانشجویان باید آن را طی کنند.

ویزاهای اخذ شده

شرایط کلی تحصیل دندانپزشکی فرانسه

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه 6 سال طول می کشد و اگر افراد تمایل داشته باشند برای تخصص اقدام کنند، این مدت به 9 سال خواهد رسید. رشته دندانپزشکی هم مانند پزشکی در فرانسه، دارای سطح بالایی می باشد ودانشجویان علاقمند به تحصیل در آن هستند. نکته قابل توجه این است که سال اول تحصیلی در رشته دنداپزشکی با سال اول رشته پزشکی در فرانسه مشترک می باشد.

دانشجویان برای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه، نخست دوره اول تحصیل که شامل اصول پایه دندانپزشکی است را طی می کنند. در این دوره دانشجویان دانش لازم برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های دهان، دندان، آناتومی سر و گردن، فک و …. را فرا می گیرند. دروس عمومی همچون تصویر برداری پزشکی، بهداست عمومی و سلامت و پیشگیری هم در کنار دروس ذکر شده در این دوره ارائه می گردد. پس از پایان دوره تئوری، دوره عملی (شبیه سازی) آغاز می شود، که در آن دانشجویان مهارت های عملی لازم را آموزش می بینند. در دوره عملی دندانپزشکی در فرانسه، یک دوره کارآموزی پرستاری نیز ارائه می شود که دانشجویان در آن بهداشت، کمک های اولیه و مهارت های مراقبت را فرا می گیرند.

ورود به دانشگاه بدون آزمون

در پایان سال سوم تحصیل دندانپزشکی در فرانسه، دانشجویان مدرکی را تحت عنوان مدرک آموزش عمومی در علوم دندانپزشکی (DFGSO) دریافت می کنند. در سال چهارم و پنجم دانشجویان یک سری دوره های مقدماتی در زمینه بهداشت عمومی دندان، بیهوشی در بخش های دندانپزشکی بیمارستان ها، و دندان پزشکی قانونی را طی می کنند. دانشجویان در پایان سال پنجم تحصیل، مدرک آموزش پیشرفته در علوم دندانپزشکی (DFASO) را اخذ می نمایند. دانشجویان دندانپزشکی در فرانسه، پس از پایان سال پنجم دو راه را می توانند انتخاب کنند:

در انتخاب اول افراد می توانند در دوره یک ساله آمادگی شرکت کنند، که 90 درصد دانشجویان این راه را انتخاب می کنند. با این انتخاب دانشجویان وارد دوره ای طولانی تر شده و مدرک جراحی دندانپزشکی را دریافت می کنند. افراد در این مسیر می توانند از بین 3 تخصص موجود، یکی را به اختیار خود انتخاب کنند:

  • جراحی دهان
  • جراحی ارتودنسی
  • پزشکی دهان

انتخاب دوم افراد پس از پاسان سال پنجم تحصیل این است که تحصیل را رها کنند، که به طور کلی تعداد کمی و در حدود 10 درصد افراد، راه دوم را انتخاب می کنند.

فرانسه کشوری ایده آل برای ایرانی ها

کشور فرانسه به امور آموزش اهمیت زیادی می دهد، به طوری که بیش از 23 درصد بودجه ملی خود را صرف آموزش نموده است. دانشجویان در فرانسه می توانند در بیش از 3000 دانشگاه و موسسه آموزشی اعم از دولتی و خصوصی تحصیل کنند. دانشجویان ایرانی با مهاجرت به فرانسه و تحصیل پزشکی در فرانسه، علاوه بر زندگی در یک کشور اروپایی و پیشرفته، می توانند مدرک پزشکی خود را از دانشگاه های معتبری اخذ کنند و به عنوان یک پزشک بین المللی شناخته شوند. علاوه بر این نکته مثبتی که تحصیل در فرانسه برای دانشجویان ایرانی دارد، این است که کشور فرانسه با ایران، از گذشته از نظر سیاسی روابط خوبی داشته است. ریاست دولت فرانسه آقای مکرون در سیاست خارجه، به خوبی عمل کرده است و پس از تصویب برجام نیز، ایرانی ها شانس بیشتری برای دریافت ویزای این کشور خواهند داشت.

آشنایی مختصر با علوم پزشکی در فرانسه

رشته پزشکی در کشور فرانسه کارنامه درخشانی دارد، به طوری که سالانه 18 هزار دانشجو از سراسر جهان برای تحصیل پزشکی فرانسه به این کشور مهاجرت می کنند. جالب است بدانید که حدود 80 درصد پیشرفت های پزشکی در کشور فرانسه رخ داده است. از این رو این کشور به مقصدی فوق العاده برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی جهت تحصیل تبدیل شده است. دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه در رتبه بندی جهانی، در جایگاه زیر 500 قرار دارند و آموزش عالی این کشور، به دانشجویان بین المللی خدمات مناسبی ارائه می دهد. تحصیل پزشکی در فرانسه با سایر کشور ها کمی متفاوت است و دانشجویان نیاز به طی کردن دوره پری مدیکال نخواهند داشت.

سیستم آموزشی رشته های پزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه دارای سه مرحله می باشد که افراد در نهایت می توانند مدرک PhD دریافت کرده و در رشته پزشکی فارغ التحصیل شوند. این سه مرحله شامل سه دوره پزشکی عمومی که عبارتند از: دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین سایر تخصص ها خواهد بود. رشته پزشکی در فرانسه آزمون های پیوسته ای دارد که برای رسیدن به هر مرحله، باید در آزمون قبلی قبولی کسب کرد و همه این مراحل به هم متصل هستند.

همان طور که قبلا به آن اشاره شد، متقاضیان برای ورود به دانشگاه های پزشکی، نیازی به آزمون اولیه ندارند و فقط باید برای تعیین سطح زبان خود در آزمون TCF شرکت کنند. همچنین گفته شد که برای ورود به دوره های پزشکی فرانسه نیازی به شرکت در دوره های پریمدیکال وجود ندارد. البته تا قبل از سال 2020 دانشجویان پزشکی باید یک دوره پریمدیکال به نام paces را می گذراندند، اما در سال 2020 در سیستم پزشکی فرانسه تغییراتی حاصل شد. به طوری که دوره paces از میان رفت و دو دوره PASS و L.AS به وجود آمد. در نظام جدید آموزش پزشکی دانشجویان قبل از این که وارد دانشگاه شوند، برای انتخاب رشته بایستی یکی از دو گزینه PASS و L.AS را انتخاب نمایند.

شرایط تحصیل رشته پزشکی در فرانسه

فرانسه دارای دانشگاه های پزشکی معتبری می باشد که امکانات مناسبی برای تحصیل در این رشته را برای دانشجویان فراهم کرده است. از این رو دانشجویان بین المللی از سراسر جهان علاقمند به تحصیل پزشکی در این کشور می باشند. از شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه می توان به مواردی همچون مدرک تحصیلی، مدرک زبان معتبر، گذرنامه و … اشاره کرد. متقاضیان برای تحصیل پزشکی یا دندانپزشکی در فرانسه باید دارای مدرک زیان فرانسه در سطح C1  باشند. در صورتی که دانشجویان مدرک زبان نداشته باشند، مشکلی به وجود نخواهد آمد و جای هیچ گونه نگرانی نیست. دانشجویان می توانند قبل از ورود به دانشگاه در کالج های زبان فرانسه اقدام به گذراندن دوره های زبان فرانسه نمایند و پس از رسیدن به سطح مورد نظر با دریافت مدرک زبان وارد دانشگاه های این کشور شوند.

ورود به دانشگاه برای تحصیل پزشکی فرانسه، بر خلاف کشور ایران ساده است، اما فارغ التحصیل شدن در این رشته چندان ساده نخواهد بود. از این رو افراد باید پس از ورود به دانشگاه برای قبولی و ادامه تحصیل، سخت تلاش کنند. پس از ورود به دانشگاه دو حالت برای دانشجویان متصور است:

  • در حالت اول پس از ابن که یک سال تحصیلی سپری شد، وضعیت دانشجو بررسی می شود. در صورتی که فرد در این مدت نمرات بالا و عالی در حد 20 کسب کرده باشد، می تواند به صورت رایگان به تحصیلات خود ادامه دهد. اما اگر نمرات دانشجو پایین تر از متوسط و کم تر از 10 باشد، یک فرصت دیگر به وی داده می شود تا مجدد شانس خود را امتحان کند. افراد در صورتی که نتوانند در فرصت داده شده نیز به حد نصاب برسند و نمرات بالا کسب کنند، بایستی در رشته های پیراپزشکی ادامه تحصیل دهند.
  • در حالت دوم در سال اول که دانشجویان مشغول به تحصیل پزشکی در فرانسه می باشند، در کنار رشته پزشکی رشته دیگری هم به آن ها اموزش داده می شود. در سال بعدی که وضعیت دانشجو بررسی می شود، در صورتی که دانشجو نمرات بالایی کسب کرده بود، همان رشته پزشکی را ادامه خواهد. در غیر این صورت می تواند در همان رشته ای که از ابتدا آموزش دیده بود، ادامه تحصیل بدهد.

شرکت در دوره های زبان فرانسوی

آزمون‌های ورودی پزشکی فرانسه

در بیشتر کشور ها دانشجویان بین المللی پس از گذراندن یک دوره تحصیل در کالج می توانند وارد رشته دلخواه خود در دانشگاه شوند. در حالی که شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه متفاوت می باشد و دانشجویان بدون آزمون وارد دانشگاه می شوند، سپس در پایان سال اول تحصیلی در آزمونی که کنکور پزشکی نامیده می شود، شرکت می کنند. پس از قبولی در این آزمون و تائید شدن از طرف دانشگاه دانشجویان می توانند وارد سال دوم پزشکی شوند و ادامه تحصیل دهند. سیکل اول که افراد پس از گذشت یک سال آن را پشت سر می گذارند، PCEM نام دارد.

اما در گذشته شرایط این چنین نبود و در سیستمی که PACES نام داشت، در صورتی که دانشجو نمی توانست در آزمون سال اول قبول شود و وارد سال دوم شود، باید به طور کلی رشته پزشکی را کنار می گذاشت. بعد ها به خاطر این که وقت دانشجویان هدر نرود و در زمان آن ها صرفه جویی شود، سیستم PASS و L.AS به وجود آمد و دانشجویان پس از گذشت یک سال و عدم قبولی در آزمون، رشته دیگری از پیراپزشکی را انتخاب می کنند.

دوره PASS فرانسه

دوره PASS برای چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و مامایی در فرانسه یکسان است و شامل دوره علوم پایه می باشد. رشته های پرستاری و فیزیوتراپی از این سیستم حذف شده اند و باید برای این رشته ها در آزمون های جداگانه ای شرکت کرد. در خصوص تحصیل پزشکی در فرانسه باید بگوییم دانشجویانی که هنگام ورود به دانشگاه و انتخاب رشته، دوره PASS را انتخاب کرده اند، در سال اول به مطالعه دروسی همچون بافت شناسی، زیست، شیمی و … می پردازند. پس از یک سال با توجه به وضعیت تحصیلی و نمرات خود وارد سال دوم می شوند که اگر نتوانند حد نصاب معدل 10 را بیاورند، نمی توانند در چهار رشته ذکر شده تحصیل کنند. اما در صورت کسب معدل بالای 10 دانشجویان این امکان را دارند با توجه به نمره کسب شده در یکی از رشته های پزشکی و یا رشته های پیراپزشکی تا مقطع لیسانس تحصیل کنند. این که دانشجویان در کدام یک از این دو مسیر قرار خواهند گرفت، بستگی به معدل آن ها دارد. در صورت کسب نمرات عالی و در حد 20، دانشجویان امکان ادامه تحصیل پزشکی فرانسه، را خواهند داشت و در صورت کسب نمرات پایین تر، امکان تحصیل در رشته های پیراپزشکی برای دانشجویان فراهم خواهد شد.

در سیستم PASS تعداد واحد های دروس پزشکی بیشتر از تعداد واحد های لیسانسی است که دانشجویان انتخاب کرده اند. در صورتی که در سیستم PASS دانشجویان نتوانند 60 واحد درسی را پاس کرده و نمره قبولی بگیرند، علاوه بر این که شانس تحصیل در رشته های پزشکی را از دست می دهند، از تحصیل در رشته انتخابی خود در سطح لیسانس نیز محروم خواهند شد. در این صورت دانشجو باید از ابتدا ثبت نام را شروع کند.

دوره L.AS فرانسه

در صورت عدم قبولی دانشجویان در کنکور پزشکی سیستم PASS، افراد باید به دنبال رشته دیگری برای تحصیل می رفتند و وقت آن ها هدر می رفت. برای حل این مشکل سیستم آموزشی فرانسه تصمیم به ایجاد سیستمی به نام L.AS گرفت. بنا براین دانشجویان در صورتی که در کنکور پزشکی نمره قبولی را اخذ نکنند، می توانند باز هم در مقطع لیسانس ادامه تحصیل داده و در سال دوم لیسانس مجددا برای پذیرش در یکی از چهار رشته پزشکی اقدام نمایند. در این حالت هیئت داوران و مسئولان مربوطه با توجه به نمرات دانشجو، در مورد پذیرش وی تصمیم گیری می کنند. در سیستم L.AS فرانسه تعداد دروسی که دانشجو برای لیسانس انتخاب نموده است بیشتر است و تعداد دروس پزشکی کمتر می باشد. به طور کلی در هر دو دوره PASS و L.AS دانشجویان در کنار دروس پزشکی، تعدادی از دروس یک لیسانس را هم در سال اول پاس می کنند.

درباره دوره های پزشکی در فرانسه

دانشجویان برای تحصیل پزشکی در فرانسه باید سه دوره مختلف را طی کنند تا به مدرک پزشکی دست یابند. در ادامه در مورد هر کدام از این دوره ها به طور جداگانه توضیحات لازم ارائه خواهد شد.

دوره PCEM

در دوره PCEM که اولین دوره رشته پزشکی در فرانسه می باشد، دانشجویان با گذراندن یک تا سه سال تحصیل در دوره کارشناسی می توانند شروع به تحصیل رشته پزشکی در فرانسه نمایند. این دوره همان دوره PASS  و L.AS  می باشد که در قسمت های قبلی به توضیح در مورد آن پرداختیم. دوره PASS برای دانشجویان در همه رشته های پزشکی، دندانپزشکی، مامایی و داروسازی مشابه است. در حالی که هر یک از این رشته ها آزمون مستقلی دارند و دانشجویان در کل می توانند حداکثر در دو آزمون ورودی شرکت کنند.

دوره DCEM

دوره DCEM به مدت چهار سال طول می کشد و دانشجویان در صورت قبولی در آزمون سال اول پزشکی به این دوره دست می یابند. البته تعداد دانشجویان پذیرفته شده در در این دوره نسبت به دوره قبل، کاهش خواهد یافت. در این دوره سهم دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا فقط 8 درصد کل دانشجویان می باشد. نا گفته نماند که دانشجویان برای قبولی در این دوره باید مدرکی برابر با آخرین دانشجوی پذیرفته شده فرانسوی داشته باشند.

در این دوره دانشجویان دروسی که در سال های قبل فرا گرفته اند را به صورت عمیق تر مطالعه می کنند. در سال دوم، دانشجویان پزشکی رشته های جدیدی همچون تصویر برداری پزشکی یا نشانه شناسی بالینی و همچنین زبان های خارجی را مطالعه می کنند. در سال های دوم، سوم و چهارم دوره DCEM، دانشجویان امتحان های متعددی را پشت سر گذاشته و در خارج از دانشگاه به کارآموزی و یادگیری عملی در بیمارستان ها مشغول می شوند و در حین کارآموزی حقوق نیز دریافت می کنند. در پایان سال چهارم دوره DCEM یک آزمون رتبه بندی تحت عنوان ECN از دانشجویان گرفته می شود که مرحله نهایی این دوره محسوب می شود. دانشجویان با قبولی در این آزمون می توانند وارد مرحله نهایی تحصیل پزشکی در فرانسه یعنی دوره DES  که تخصص پزشکی می باشد شوند. انتخاب تخصص پزشکی در دوره بعدی در گرو نمرات دریافت شده در این دوره می باشد و دانشجویان طبق وضعیتی که در دوره دوم دارند، مجاز به انتخاب تخصص پزشکی خواهند بود.

ورود به دوره تخصص

دوره DES (دوره تخصص پزشکی)

دوره نهایی تحصیل پزشکی در فرانسه دوره DES می باشد که از دو برنامه مطالعاتی تشکیل می شود که به شرح زیر می باشند:

  • پزشکی عمومی
  • پزشکی تخصصی

در پزشکی عمومی دوره انترنی به مدت 3 سال زمان خواهد برد و در صورتی که افراد بخواهند تخصص بگیرند باید حدود 4 تا 6 سال برای تخصص وقت بگذارند. در واقع این دو برنامه مطالعاتی آخرین مرحله تحصیل پزشکی در فرانسه خواهد بود. به طور کلی برای دریافت مدرک پزشکی عمومی در فرانسه، 9 سال زمان لازم است. این مدت زمان برای دریافت مدرک تخصص در یکی از شاخه های رشته پزشکی حدود 10 تا 12 سال خواهد بود.

دانشجویان برای گرفتن تخصص پزشکی در فرانسه می توانند از بین 44 تخصص موجود، یکی را انتخاب کنند. از این 44 تخصص پزشکی، حدود 13 مورد در زمینه جراحی و 30 مورد در حوزه رشته پزشکی و زیست شناسی پزشکی می باشند. دانشجویان در دوره تخصص پزشکی، موظف هستند دوره های کارآموزی 6 ماهه را پشت سر بگذرانند. پس از پایان دوره کارآموزی و دفاع از پایان نامه، دانشجویان می توانند دیپلم مطالعات تخصصی (DES) دریافت کنند. با طی کردن این دوره ها دانشجویان می توانند مدرک دکترای پزشکی DES  را دریافت کرده و در تخصص مورد نظر تمرکز نمایند.

دوره های علوم پزشکی در دانشگاه های فرانسه چقدر طول می کشد؟

پس از این که دانشجویان پزشکی در آزمون اولیه دانشگاه قبول شدند، به طور رسمی تحصیل در این رشته را آغاز کرده و به مدت سه سال تحصیل می کنند. در نهایت، تحصیلات تخصصی را با توجه به شاخه تخصصی خود ادامه خواهند داد. لازم به ذکر است که تحصیل پزشکی در فرانسه به زبان فرانسوی انجام می شود و افراد امکان تحصیل به زبان انگلیسی را در این رشته نخواهند داشت. دوره های رشته های پزشکی هر کدام چقدر زمان می برد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم:

شاخه علوم پزشکی

مدت تحصیل

پزشکی عمومی

4 تا 6 سال

دندانپزشکی

6 سال

دامپزشکی

6 سال

داروسازی

5 تا 6 سال

فیزیوتراپی

3 تا 4 سال

پرستاری

3 تا 4 سال

تخصص پزشکی

3 تا 6 سال

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه

یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان بین المللی پزشکی و دندانپزشکی، هزینه تحصیل در دانشگاه های خارجی می باشد. خوشبختانه دانشگاه های پزشکی فرانسه هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر کشور های اروپایی دارند و این خبری خوشایند برای دانشجویانی است که علاقمند به تحصیل پزشکی در فرانسه و تحصیل دندانپزشکی در این کشور می باشند. در واقع دانشگاه های این کشور از ارزانترین دانشگاه های اروپایی محسوب می شوند و هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه و همچنین دندانپزشکی بسیار پایین می باشد. عواملی از جمله رشته مورد نظر، نوع دانشگاه ، سطح تحصیلات و ملیت دانشجویان می توانند در مقدار هزینه تحصیل پزشکی فرانسه تاثیر گذار باشند. همچنین یکی از موارد مهم موثر در مقدار هزینه های تحصیل رشته های پزشکی، این است که افراد بخواهند در دانشگاه های دولتی تحصیل کنند یا خصوصی. متقاضیان تحصیل رایگان پزشکی در فرانسه باید هزینه های جزئی زیر را پرداخت کنند:

هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه برای دانشجویان بومی

  • مقطع کارشناسی: 170 یورو
  • مقطع کارشناسی ارشد: 243 یورو
  • مقطع دکتری: 380 یورو

هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه برای دانشجویان بین المللی

  • مقطع کارشناسی: 2770 یورو
  • مقطع کارشناسی ارشد: 3770 یورو
  • مقطع دکتری: 380 یورو

در ادامه هزینه های تحصیل دندانپزشکی در فرانسه را نیز بررسی می کنیم:

هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه برای دانشجویان بومی

  • مقطع کارشناسی: 170 یورو
  • مقطع کارشناسی ارشد: 243 یورو
  • مقطع دکتری: 380 یورو

هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه برای دانشجویان بین المللی

  • مقطع کارشناسی: 2770 یورو
  • مقطع کارشناسی ارشد: 3770 یورو
  • مقطع دکتری: 380 یورو

هزینه های دیگر تحصیل پزشکی در فرانسه

علاوه بر شهریه تحصیل پزشکی فرانسه، دانشجویان یک سری هزینه های جانبی هم خواهند داشت. یکی از این هزینه ها، هزینه تهیه کتاب و لوازم آموزشی می باشد که حدود 50 یورو در ماه را باید برای این موارد در نظر گرفت. یکی از اصلی ترین هزینه های تحصیل و زندگی در فرانسه مربوط به مسکن می باشد که در شهر های مختلف فرانسه، هزینه های متفاوتی برای دانشجویان خواهد داشت. در حالت کلی هزینه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود 650 یورو می باشد و این هزینه برای یک آپارتمان یک خوابه در خارج از شهر حدود 510 یورو خواهد بود.

دانشجویان برای صورتحساب ماهانه تلفن باید ماهانه مبلغی حدود 25 یورو بپردازند، در حالی که تماس های آنلاین کمتر از 10 یورو در ماه هزینه خواهد داشت. در فرانسه افراد برای یک وعده غذای ارزان قیمت در رستوران باید مبلغ 13 یورو هزینه کنند. هزینه یک لیتر بنزین در فرانسه 1.5 یورو می باشد و افراد برای 500 گرم نان حدود 1.30 یورو پرداخت می کنند. دولت فرانسه برای حمایت مالی از دانشجویان بین المللی طرح های ویژه ای در نظر گرفته و تخفیفی هایی برای آن ها قائل شده است. یکی از این طرح های حمایتی ارائه کارت هایی تحت عنوان Carte Imagine R در پاریس می باشد که هزینه ای حدود 38 یورو در ماه دارند که بدون داشتن این کارت ها افراد باید حدود 70 دلار بپردازند. در بسیاری از شهر های فرانسه به افراد دوچرخه اجاره داده می شود که از طریق سیستم Vélib (سفر های نا محدود 30 دقیقه در سراسر شهر) قابل دسترسی می باشد و هزینه سالانه 19 یورو خواهد داشت.

کاهش هزینه های زندگی با سکونت در خوابگاه

همان طور که به آن اشاره شد، هزینه مسکن یکی از اصلی و ترین و بیشترین هرینه های زندگی دانشجویی در فرانسه را تشکیل می دهد. بنابراین باید برای کاهش هزینه سکونت باید به فکر راهکاری بود، یکی از این راه حل ها سکونت در خوابگاه به جای آپارتمان شخصی می باشد. از آن جایی که هزینه های زندگی در فرانسه نسبت به سایر کشور های اروپایی بالا است، بنابراین بحث مدیریت هزینه ها اهمیت بیشتری پیدا می کند.

حدود 13 درصد دانشجویان بین المللی در خوابگاه های دانشجویی سکونت دارند، که همین موضوع تاثیر زیادی بر کاهش هزینه های افراد خواهد داشت. معمولا هزینه خوابگاه در فرانسه بین 200 تا 300 یورو در ماه خواهد بود، که البته این هزینه در شهر پاریس کمی بیشتر و ماهانه حدود 400 یورو می باشد. معتبر ترین دانشگاه های فرانسه به دانشجویان خود خوابگاه ارائه کرده و به آن ها در کاهش هزینه های زندگی، کمک می نمایند. اما نکته قابل توجه این جاست که تقاضا برای خوابگاه زیاد می باشد و ارائه خوابگاه به دانشجویان بر اساس معیار های اجتماعی انجام شده و یا به دانشجویان انتقالی و همچنین افراد دارای بورسیه تحصیلی خوابگاه تعلق می گیرد. دانشجویان می توانند ازطریق یک سری سازمان های خصوصی که به افراد، خانه های دانشجویی ارائه می دهند اقدام نمایند. همچنین می توانند از سازمانی به نام CAF (Caisse d’Allocation Familiale) کمک های مالی دریافت کرده و از تخفیف های دانشجویی برخوردار شوند.

سکونت در خوابگاه های دانشجویی

معرفی دانشگاه های برتر پزشکی فرانسه

دانشگاه های پزشکی فرانسه دارای بالا ترین کیفیت آموزشی هستند و امکانات مناسبی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. همچنین فرانسه دارای دانشگاه هایی با رنکینگ جهانی می باشد که سبب جذب دانشجویان بین المللی بسیاری به این کشور شده است. فرانسه به دلیل سابقه چندین ساله و درخشانی که در زمینه پزشکی دارد، از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویانی می باشد که قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارند. به طور کلی حدود 84 دانشگاه و 232 کالج در فرانسه وجود دارند که در زمینه پزشکی فعالیت می کنند و پذیرای دانشجویان بین المللی می باشند. در این بخش می خواهیم به معرفی برخی از بهترین دانشگاه های پزشکی فرانسه بپردازیم. اگر مایل به تحصیل پزشکی در فرانسه هستید، پیشنهاد می کنیم این قسمت را از دست ندهید.

دانشگاه پاریس دکارت

دانشگاه پاریس دکارت یکی از شعب دانشگاه پاریس می باشد که در سال 1970 از این دانشگاه جدا شد. این کالج یکی از اولین واحد های تحقیقاتی و آموزشی در کشور فرانسه می باشد که اساتید نمونه ای در آن تدریس می کنند. در دانشگاه پاریس دکارت رشته های مختلفی ارائه می شود که برخی از آن ها عبارتند از: پزشکی، داروسازی، زیست شناسی، دندانپزشکیف روانشناسی و … .

دانشگاه پاریس سود

دانشگاه پاریس سود یک دانشگاه دولتی می باشد که در سال 1970 تاسیس شده است. این دانشگاه رشته هایی از جمله پزشکی، اقتصاد، مدیریت، داروسازی، حقوق و تربیت بدنی ارائه می کند. در این دانشگاه دروس به دو زبان فرانسوی و انگلیسی تدریس می شود.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن دارای بهترین دانشکده پزشکی در فرانسه می باشد که بسیاری از دانشجویان بین المللی آرزوی تحصیل در آن را دارند. این دانشگاه از دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشد. زبان تحصیل در دانشگاه سوربن، فرانسوی می باشد و دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه باید مدرک زبان فرانسوی ارائه کنند.

دانشگاه اکس مارسی

دانشگاه اکس مارسی در سال 1409 و در شهر پرونس تاسیس شد که دارای 5 پردیس می باشد. این دانشگاه از یزرگ ترین و قدیمی ترین دانشگاه های دولتی فرانسه به شمار می رود. در این دانشگاه تحصیل در رشته پزشکی فقط به زبان فرانسه امکان پذیر است و رشته هایی از جمله پرستاری، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … در آن ارائه می شود.

دانشگاه استراسبورگ

این دانشگاه یک دانشگاه دولتی می باشد که یک پنجم آن را دانشجویان بین المللی تشکیل داده اند. در دانشگاه استراسبورگ هزینه تحصیل برای دانشجویان بومی و بین المللی یکسان است، که یکی از مزیت های تحصیل در این دانشگاه محسوب می شود. رشته های مختلفی از جمله پزشکی، حقوق، هنر، ادبیات و … در دانشگاه استراسبورگ ارائه می شود. در این دانشگاه زبان تدریس، فرانسوی است و فقط تعداد محدودی از رشته ها به زیان انگلیسی تدریس می شوند. برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیاز به تحصیل به زبان فرانسوی می باشد.

دانشگاه مون پلیه

این دانشگاه در سال 1289 در شهر مون پیله تاسیس شد و یک دانشگاه دولتی محسوب می شود. دانشگاه مون پلیه از بهترین دانشگاه های فرانسه است و در رشته پزشکی از برترین دانشگاه ها به شمار می رود. برای تحصیل در این دانشگاه دانشجویان باید به زبان فرانسه تسلط داشته باشند و مدرک زبان فرانسه در سطح B2 ارائه دهند. رشته هایی که در آن ارائه می شوند عبارتند از: دندانپزشکی، پرستاری، پزشکی، داروسازی و … .

دانشگاه پیر و ماری کوری

این دانشگاه در سال 1971 تاسیس شد و یک دانشگاه دولتی می باشد. نزدیک به 20 درصد دانشجویان دانشگاه پیر و ماری کوری را دانشجویان بین المللی تشکیل داده اند. در این دانشگاه تحصیل به دو زبان انگلیسی و فرانسوی امکان پذیر است و رایگان می باشد. رشته های شیمی، ریاضیات، پزشکی، مهندسی، فیزیک و … در دانشگاه پیر و ماری کوری ارائه می شوند.

دانشگاه بوردو

دانشگاه بوردو یکی دیگر از دانشگاه های تحقیقاتی می باشد که دارای آموزشی با کیفیت است. بیشتر دوره های تحصیلی در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شوند، اما رشته پزشکی به زبان فرانسوی تدریس می گردد.

معرفی دانشگاه های برتر دندانپزشکی فرانسه

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه نیز در دانشگاه های معتبری انجام می شود، به طوری که دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا مشتاق تحصیل در این کشور می باشند. اکثر دانشگاه های دنانپزشکی فرانسه، از امکانات بالایی برخوردارند و دارای کلینیک های تخصصی مجهزی می باشند. در ادامه به برترین دانشگاه های دندانپزشکی در فرانسه اشاره می کنیم که البته در این لیست، برخی دانشگاه ها ذکر شده اند که هزینه تحصیل دندانپزشکی در آن ها بسیار بالا می باشد.

دانشگاه بورگوندی

دانشگاه لیون

دانشگاه استراسبورگ

دانشگاه آیکس مارسی

دانشگاه ساحل آزور (کوت دازور)

دانشگاه لورن

دانشگاه رنه دکارت

دانشگاه مون پلیه

دانشگاه تولوز III – پل سابتییر

دانشگاه آورن

دانشگاه وسترن بریتانی

دانشگاه پاریس

دانشگاه نانت

دانشگاه لیل

دانشگاه رن

دانشگاه لویی پاستور

مدرک زبان در رشته پزشکی فرانسه

یکی از شرایط اصلی برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی فرانسه، داشتن مدرک زبان فرانسوی می باشد. دلیل آن هم این است که تحصیل پزشکی و همچنین تمام آزمون های دوره پزشکی در این کشور به زبان فرانسوی امکان پذیر است و امکان تحصیل پزشکی در فرانسه به زبان انگلیسی وجود ندارد. در مورد تحصیل پزشکی در فرانسه بدون مدرک زبان، باید بگوییم که اگر دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه، مدرک زبان فرانسوی ندارند، جای نگرانی نیست. دانشجویان می توانند قبل از شروع کلاس ها و ورود به دانشگاه های پزشکی فرانسه، در کالج ها و دانشگاه های این کشور در دوره های زبان فرانسه شرکت کنند. پس از اتمام دوره زبان فرانسوی، متقاضیان در آزمون زبان شرکت می کنند و در صورتی که قبول شوند مدرک زبان فرانسوی دریافت می کنند. متقاضیان برای تحصیل پزشکی فرانسه بایستی از سطح زبان فرانسه در حد C1 یا TCF برخوردار باشند. افراد می توانند در کشور ایران نیز در دوره های زبان فرانسه شرکت کنند.

محدودیت سنی تحصیل پزشکی در فرانسه

محدودیت سنی یکی از مسائل مهمی است که به عنوان شرایط تحصیل در رشته پزشکی در فرانسه مطرح می شود. از آن جایی که دانشگاه های فرانسه دارای کیفیت بالایی در آموزش هستند و متقاضیان زیادی نیز خواهان تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشند، رقابت زیادی بین افراد وجود دارد. به طور کلی هر چه افراد دارای گپ تحصیلی کم تری باشند و سن پایین تری داشته باشند، شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه های پزشکی فرانسه خواهند داشت. بهترین شرایط سنی تحصیل پزشکی در فرانسه، 18 الی 22 سالگی می باشد و افراد با قرار گرفتن در این رده سنی و داشتن رزومه مناسب، شانس بالایی برای پذیرش خواهند داشت.

جایگاه علم پزشکی در فرانسه

رشته پزشکی در فرانسه دارای جایگاه ویژه ای می باشد و از ارزش بالایی برخوردار است. پزشکی فرانسه در میان جوامع بین المللی دارای شهرت ویژه ای می باشد، به گونه ای که این کشور برای رشته هایی همچون پزشکی و یا فیزیولوژی 13 جایزه نوبل دریافت کرده است. همچنین حدود 80 جایزه پزشکی برای اولین بار در زمینه های مختلف، توسط پزشکان فرانسه دریافت شده است، که این جایزه ها شامل موراد زیر خواهد بود:

  • کشف علت ژنتیکی سندرم داون در سال 1958
  • انجام اولین پیوند کلیه در سال 1959
  • واکسن هپاتیت ب در سال 1981
  • پیوند پمپ انسولین در دیابت در سال 1981
  • ویروس ایدز یا HIV در سال 1983
  • استغاده از سلول های بنیادی خون بند ناف در سال 1993
  • پیوند چهره آلوژنیک در سال 2005
  • انتقال خون انسان از سلول های بنیادی در سرخرگ های قرمز در سال 2011

بورسیه تحصیل پزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویان بین المللی می باشد. دولت فرانسه برای حمایت از دانشجویان در این کشور، برای آن ها کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه های متعددی در نظر گرفته است. دانشجویان می توانند با فراهم کردن شرایط لازم برای دریافت بورسیه، از این کمک هزینه های تحصیلی بهره مند شوند. برای برخورداری از بورسیه های پزشکی فرانسه، متقاضیان باید دارای معدل بالا بوده و همچنین تسلط کافی به زبان فرانسوی داشته باشند. در واقع بیشتر بورسیه های پزشکی در فرانسه بر اساس شایستگی به دانشجویان تعلق می گیرد. دانشجویان با دریافت بورسیه در دانشگاه های پزشکی شاید نتوانند تمام هزینه های خود را پوشش دهند، اما قادر به تامین بخشی از این هزینه ها خواهند بود. افراد برای دریافت بورسیه باسد قبل از شروع دوره تحصیلی خود، اقدام به اخذ بورسیه و ارسال درخواست نمایند. در ادامه به چند مورد از بورسیه های پزشکی فرانسه اشاره می کنیم:

بورسیه تحصیلی شارکو

بورسیه تحصیلی شارکو یکی از بهترین بورسیه های تحصیلی پزشکی در زمینه تحقیقات بالینی می باشد. این بورسیه تمام هزینه های دانشجویان را در طول تحصیل متقبل می شود. همچنین افراد می توانند برای تامین هزینه های خود در پایان نامه فوق دکترا برای تحقیقات در علوم پزشکی، دامپزشکی و یا دارویی از این بورسیه بهره مند شوند.

بورسیه تحصیلی جهت سازمان ها و موسسات بین المللی و غیر دولتی

این بورسیه یکی دیگر از انواع کمک هزینه هایی است که برای تحصیل پزشکی در فرانسه، ارائه می شود. این نوع بورسیه در مقطع دکترا و فوق دکترا ارائه می شود و قسمتی از هزینه های دانشجویان را متقبل می شود.

بورسیه اراسموس موندوس اروپا

بورسیه اراسموس موندوس اروپا یکی دیگر از بورسیه های پزشکی فرانسه می باشد که در چارچوب تبادل فرهنگی برای دانشجویانی که در یک دانشگاه ثبت نام کرده اند ارائه می شود.

تحصیل پزشکی در فرانسه چه مزایایی دارد؟

فرانسه به عنوان مقصدی برای تحصیل پزشکی، دارای مزایای زیادی می باشد که علاقمندان را از نقاط مختلف دنیا جذب خود می کند. به هر حال در کنار همه خوبی هایی که برای تحصیل پزشکی در این کشور وجود دارد، می توان معایبی را هم برای آن برشمرد. در این قسمت می خواهیم به مزایای ادامه تحصیل پزشکی در فرانسه اشاره کنیم.

مزایای تحصیل در رشته پزشکی در این کشور به قرار زیر می باشد:

  • کیفیت بالای زندگی و سیستم اجتماعی در فرانسه
  • بهره مندی از بهترین سیستم مراقبت های پزشکی و بهداشتی
  • به دست آوردن تجربه های کاری زیاد پس از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی
  • وجود تعطیلی و مرخصی های زیاد برای پزشکان
  • برخورداری از سیستم حمل و نقل هوایی پیشرفته
  • بالا بودن درآمد پزشکی در فرانسه و اروپا
  • امید به زندگی و رفاه اجتماعی بالا
  • اعتبار بالای مدرک پزشکی دانشگاه های فرانسه در تمام دنیا
  • پایین بودن هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه چه معایبی دارد؟

اگر بخواهیم معایب تحصیل پزشکی در این کشور را ذکر کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دشواری زبان فرانسوی
  • گران بودن دانشگاه های خصوصی در رشته پزشکی
  • هزینه های بالای زندگی در فرانسه با وجود تخفیف های بسیار
  • دشوار بودن شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه

کدام دانشگاه های فرانسه مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟

وزارت بهداشت ایران هر ساله فهرستی از دانشگاه های برتر فرانسه که مورد تائید ایران می باشند را تهیه کرده و ارائه می دهد. دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی در فرانسه را دارند می توانند با مراجعه به این لیست، از این دانشگاه ها مطلع شوند. این لیست هر ساله مورد بازبینی قرار می گیرد و یک سری دانشگاه ها از آن حذف شده و یا بعضی به آن اضافه می شوند. دانشجویان ایرانی باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر می خواهند پس از تحصیل پزشکی در فرانسه برای کار به ایران بازگردند، باید حتما در یکی از دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت ایران تحصیل کرده باشند. در غیر این صورت مدرک دانشجو در ایران قابل قبول نخواهد بود. در ادامه لیست این دانشگاه ها را به همراه رتبه جهانی آن ها  آورده شده است.

نام دانشگاه

رتبه جهانی

دانشگاه ایکس مارسی Aix-Marseille University

۵۰۱-۵۱۰

دانشگاه فدرال تولوز University of Toulouse

۸۰۱-۱۰۰۰

انستیتوی پلی تکنیک ملی تولوز National Polytechnic Institute of Toulouse

دانشگاه نرماندی Normandy University

۱۲۰۱+

دانشگاه سوربن Sorbonne University

۷۲

دانشگاه بورگوندی University of Burgundy

دانشگاه کلود برنارد لیون 1 University Claude Bernard Lyon 1

۶۵۱-۷۰۰

دانشگاه لورین University of Lorraine

۸۰۱-۱۰۰۰

دانشگاه ورسای سنت کوئنتین Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines (UVSQ)

۸۰۱-۱۰۰۰

دانشگاه گرنوبل آلپ University Grenoble Alpes

۳۱۴=

دانشگاه آنژه Angers University

دانشگاه بوردو University of Bordeaux

۵۰۱-۵۱۰

دانشگاه لیل University of Lille

۸۰۱-۱۰۰۰

دانشگاه مون پلیه University of Montpellier

۵۲۱-۵۳۰

دانشگاه نانت University of Nantes

۸۰۱-۱۰۰۰

دانشگاه رن University of Rennes 1

۸۰۱-۱۰۰۰

دانشگاه استراسبورگ  University of Strasbourg

۴۲۱=

دانشگاه تور University of Tours

۵۰۱-۵۵۰

دانشگاه ساحل آزور University of Côte d’Azur

۷۰۱-۷۵۰

دانشگاه پاریس 13 نورد University Paris 13Nord

۴۰۱-۴۵۰

دانشگاه پاریس دکارت University Paris Descartes

دانشگاه دیدرو پاریس University Paris Diderot-Paris 7

دانشگاه پاریس-است کرتیل وال د مرن University Paris-Est Creteil Val de Marne

۱۵۱-۲۰۰

دانشگاه پاریس-ساکلی Paris-Saclay University

۸۶=

دانشگاه پاریس-سود University Paris-Sud

دانشگاه پل ساباتیر تولوز University Paul Sabatier Toulouse

۵۵۱-۵۶۰

دانشگاه تحقیقاتی پی اس ال PSL University

۳۵۵=

مدارک مورد نیاز برای پذیرش رشته های پزشکی فرانسه

برای تحصیل پزشکی در فرانسه متقاضیان باید از یکی از دانشگاه های این کشور، پذیرش دریافت کنند. سپس برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام نمایند. تهیه و جمع آوری مدارک مورد نیاز برای پذیرش یکی از اصلی ترین شرایط دریافت پذیرش تحصیلی می باشد. مدارک مورد نیاز ممکن است برای هر دانشگاهی با توجه به شرایط آن، متفاوت باشد، اما در حالت کلی مدارک مورد نیاز به شرح زیر می باشند:

  • پاسپورت معنبر
  • مدرک زبان فرانسه (در صورت نداشتن مدرک زبان می توان در دوره های زبان فرانسوی در این کشور شرکت نمود)
  • پرداخت هزینه ثبت نام
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رزومه تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی برای تامین هزینه های زندگی
  • رزومه کاری (در بعضی موارد)
  • مدارک تحصیلی به همراه ترجمه
  • انجام معاینات پزشکی
  • عکس
  • انگیزه نامه

تحصیل دندانپزشکی ترمیمی در فرانسه

برای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه در رشته دندانپزشکی ترمیمی همچون سایر دوره های پیشرفته تحصیلی، دانشجویان باید پایان نامه DDS یا DDM  ارائه دهند. قبل از فارغ التحصیلی باید موضوع پایان نامه به هیئت علمی اعلام شود و تا پایان سال سوم نیز باید تصویب گردد. شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در فرانسه، به این صورت است که هر یک از دانشجویان باید در طول تحصیل خود یک دوره 800 ساعته را بگذرانند که در طول یک سال تحصیلی باید حداقل 150 ساعت در هفته باشد.

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه چه مزایایی دارد؟

رشته دندانپزشکی نیز مانند پزشکی در فرانسه طرفداران زیادی دارد و دانشگاه های دندانپزشکی از کیفیت بالایی برخوردارند. تحصیل پزشکی در فرانسه مزایای زیادی برای دانشجویان دارد که در این قسمت به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • امکان تحصیل در دانشگاه های برتر فرانسه
  • فرصت های عالی برای تحقیق و توسعه
  • مدرک مورد تائید وزارت بهداشت
  • امکان کار پاره وقت حین تحصیل
  • شرایط شغلی مناسب پس از فارغ التحصیلی
  • امکان بهره مندی از بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی
  • تحصیل در یک کشور قدرتنمد اقتصادی
  • امکان تحصیل در دانشگاه های خصوصی بدون شرکت در آزمون ورودی
  • امکان تحصیل رایگان در تمامی مقاطع تحصیلی

پذیرش دندانپزشکی در کشور فرانسه

یکی از اصلی ترین دلایلی که دانشجویان بین المللی علاقمند به تحصیل دندانپزشکی در فرانسه هستند، هزینه های پایین تحصیل می باشد. از طرفی وجود دانشگاه های معتبر و برتر در فرانسه موجب شده که متقاضیان زیادی برای تحصیل در رشته پزشکی در فرانسه، به این کشور مهاجرت تحصیلی نمایند. آژانس دولتی حوزه قضایی تحت عنوان Orde National des Chirurgiens Dentistes (CNS) بر فعالیت و تحصیل در حوزه دندانپزشکی نظارت دارد. نزدیک به 50 درصد از دندانپزشکان فرانسه مرتبط با این واحد می باشند.

دریافت پذیرش عمومی دندانپزشکی فرانسه

برای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه حدود 6 سال زمان لازم است و از آن جایی که اکثر دانشگاه های فرانسوی، به زبان فرانسه تدریس می کنند، داشتن مدرک زبان از اصلی ترین شرایط تحصیل دندانپزشکی در فرانسه می باشد. تحصیل دندانپزشکی فرانسه از سه دوره آموزشی، کارآموزی دندانپزشکی یا دیگر تخصص ها تشکیل شده است که پس از گذراندن این دوره ها، افراد می توانند مدرک دندانپزشکی عمومی خود را دریافت کنند. افراد برای پذیرش دندانپزشکی دانشگاه های فرانسه باید حداقل در 3 موسسه مختلف درخواست ارسال نمایند تا شانس پذیرش برای آن ها بیشتر شود. اخذ پذیرش دندانپزشکی فرانسه و مراحل آن بسته به کشور محل زندگی متقاضیان می تواند متفاوت باشد. از این رو قبل از پذیرش افراد بایستی با مراجعه با سایت مربوط به دانشگاه مورد نظر، از شرایط پذیرش مطلع شوند.

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

دریافت پذیرش تخصص دندانپزشکی فرانسه

پس از اتمام تحصیلات شش ساله دندانپزشکی، افراد می توانند اقدام به ادامه تحصیل تخصص پزشکی در فرانسه نمایند. علاقمندان به تحصیل تخصص در این رشته می توانند در سه زمینه مختلف ارتودنسی، جراحی دهان و دندان اقدام به تحصیل نمایند. دانشجویان دندانپزشکی در طول تحصیل، آموزش های زیادی از جمله تئوری و عملی را پشت سر می گذارند تا به تخصص مربوطه برسند. افرادی که قصد دارند در تخصص ارتودنسی تحصیل کنند باید 4 سال بیشتر به تحصیل بپردازند. در نهایت دانشجویان دندانپزشکی با ازائه پایان نامه و دفاع از آن تحصیلات خود را به پایان می رسانند. به طور کلی محبوب ترین شاخه های تخصص دندانپزشکی به شرح زیر می باشند:

  • ارتودنسی
  • اندودنتیکس
  • جراحی دهان و فک و صورت
  • پروتز های دندانی
  • دندانپزشکی کودکان

اخذ ویزای تحصیلی دندانپزشکی فرانسه

پس از انجام مراحل پذیرش از دانشگاه، متقاضیان باید برای اخذ ویزای تحصیلی آماده کنند. در فرانسه دو نوع ویزای تحصیلی وجود دارد که یکی از آن ها کوتاه مدت است و دیگری بلند مدت. افراد برای اقامت بیشتر از 6 ماه باید برای دریافت ویزای بلند مدت یا ویزای VLT-TS اقدام نمایند. برای تائید این نوع ویزا افراد باید معاینه های پزشکی انجام دهند.

به طور کلی حدود 10 درصد از متقاضیانی که برای پذیرش در رشته دندانپزشکی فرانسه اقدام می کنند را دانشجویان بین المللی تشکیل داده اند. متقاضیان برای دریافت ویزای تحصیلی باید 3 ماه قبل از ورود به فرانسه، با مراجعه به سفارت فرانسه در کشور خود، اقدام به درخواست ویزای دانشجویی نمایند. با دریافت ویزای تحصیلی در فرانسه، دانشجویان می توانند به کشور های منطقه شینگن بدون نیاز به ویزا سفر کنند. هزینه ای که برای درخواست ویزای دانشجویی فرانسه لازم است 99 یورو می باشد. برای دریافت ویزای تحصیلی یک سری مدارک وجود دارد که باید به سفارت فرانسه ارائه دهید، این مدارک به شرح زیر می باشند:

  • هزینه درخواست ویزا به مبلغ 99 یورو
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • پاسپورت معتبر
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • دو قطعه عکس

شرایط کار پس از تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

یکی از اصلی ترین فاکتور ها برای انتخاب یک کشور برای تحصیل، بررسی نرخ بیکاری و شرایط کار پس از تحصیل می باشد. در واقع اشخاص باید به دنبال کشور هایی باشند که پس از تحصیلات بتوانند در آن جا کار کنند و شرایط کاری مناسبی داشته باشد. در غیر این صورت تمام وقت و زحمتی که افراد برای تحصیل صرف کرده اند، به هدر می رود. از این رو افراد باید قبل از انتخاب کشوری به عنوان مقصد تحصیلی، وضعین کار و نرخ بیکاری آن کشور را بررسی کنند.

دانشجویان بین المللی در فرانسه

کشور فرانسه از لحاظ نرخ بیکاری در حال بهبود است و در حال حاضر این رقم به 3.2 رسیده است. به طور کلی شرایط کاری در فرانسه متوسط است، اما به دلیل نیازی که این کشور به جامعه پزشکی دارد، کار پس از تحصیل دندانپزشکی در فرانسه، وضعیت مناسبی دارد. دانشجویان پس از اتمام تحصیل دندانپزشکی در این کشور، می توانند وارد بازار کار شوند و آینده درخشانی دارند.

دندانپزشکی در کشور فرانسه یکی از پردرآمد ترین مشاغل محسوب می شود. فارغ التحصیلان دندانپزشکی باید قبل از ورود به بازار کار، دوره های کارآموزی را بگذرانند و نمرات قابل قبولی کسب نمایند. در این صورت می توانند وارد بازار کار شده و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. دندانپزشکان در فرانسه با توجه به تجربه کاری که دارند، درآمد های متفاوتی خواهند داشت. از بهترین شهر ها برای دندانپزشکان در فرانسه می توان به شهر هایی همچون پاریس، نیسريال نانت، لیون، مارسی، لیل، تولوز، مون پلیه، استراسبورگ، اولوز و … اشاره کرد.

میزان درآمد دندانپزشکان در فرانسه

دندانپزشکان در فرانسه از  درآمد مناسبی برخوردار هستند و در حالت کلی موظف به 35 ساعت کار در هفته می باشند. در صورتی که علاقمند به تحصیل دندانپزشکی در فرانسه هستید و تمایل دارید پس از تحصیل در این کشور مشغول به کار شوید خوب است از درآمد دندانپزشکان در این کشور مطلع شوید. افرادی که به عنوان دندانپزشک در فرانسه مشغول به کار هستند، حدود 117 هزار یورو در ماه درآمد دارند. کم ترین درآمد دندانپزشکان در فرانسه 60.800 یورو و بیشترین آن 179 هزار یورو می باشد.

سخن پایانی

رشته های پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه از محبوب ترین رشته های تحصیلی بین دانشجویان بین المللی می باشند که هر ساله از سراسر دنیا برای تحصیل به این کشور جذب می شوند. این کشور دارای معتبر ترین دانشگاه ها در رشته های پزشکی و دندانپزشکی می باشد که اعتبار مدرک آن ها بسیار زیاد است. امکان تحصیل رایگان پزشکی در فرانسه یکی دیگر از جذابیت های تحصیل در این کشور می باشد. اگر شما هم قصد تحصیل پزشکی در فرانسه را دارید می توانید به متخصصان ما در موسسه مهاجرتی میرداماد مراجعه کرده و از راهنمایی های آن ها در این زمینه بهره مند شوید.

سوالات متداول درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در دانشگاه های فرانسه تقریبا رایگان است و فقط دانشجویان باید هزینه اندکی بابت ثبت نام پرداخت نمایند. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در دانشگاه های دولتی سالانه 450 یورو و در دانشگاه های خصوصی تا 20 هزار دلار در سال برای تحصیل هزینه می کنند.

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی فرانسه در رتبه بندی جهانی، رتبه زیر 500 را دارند.

تحصیل این رشته در فرانسه تقریبا رایگان است و مبلغ کمی توسط دانشجویان پرداخت می شود که ان هم با دریافت بورسیه از دانشگاه، صفر خواهد شد.

تحصیل در رشته پزشکی در فرانسه 9 سال و رشته دندانپزشکی 6 سال زمان می برد.

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه به زبان انگلیسی و اخذ ویزای تحصیلی بدون مدرک زبان، از دلایل جذابیت تحصیل این رشته در فرانسه می باشد.

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا