071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

دندانپزشکی در بلغارستان توسط دانشکده های دندانپزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی ارائه شده است. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان دارای بیش از 45 زیر رشته است که از آن، 4٪ از رشته پزشکی و 6٪ از دندانپزشکی است. دوره های تحضیل شامل آلرژیولوژی بالینی دندانپزشکی، کودکان و بیماری های عفونی، زنان و زایمان، پریودنتولوژی می شود. مشاورین موسسه میرداماد در دفاتر تهران و شیراز می توانند شما عزیزان را به صورت کامل راهنمایی کنند.

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان

جهت تحصیل در بلغارستان، آموزش در بخش های مختلف دانشکده دندانپزشکی سازمان یافته است که از جمله آن ها عبارتند از گروه دندانپزشکی ارتوپدی، بخش جراحی دهان و فک و صورت، گروه ارتودنسی، گروه پزشکی و دندانپزشکی محافظه کار، گروه دندانپزشکی کودکان پزشکی، گروه پریودنتولوژی، گروه بهداشت عمومی دندانپزشکی، گروه رادیولوژی ماگزیلال صورت و تشخیص دهان. دانشگاه های پزشکی بلغارستان توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و کمیسیون آموزشی فارغ التحصیلان پزشکی (ECFMG) ایالات متحده به رسمیت شناخته شده است.

تحصیل دندانپزشکی در بلغارستان

فارغ التحصیلان پزشکی می توانند پس از گذراندن آزمون مجوز پزشکی ایالات متحده (USMLE) در ایالات متحده کار کنند و توسط ECFMG تأیید شوند. مدارس پزشکی و دندانپزشکی بلغارستان آموزش عالی و عملی را ارائه می دهند و بعضی از آن ها ادعا می کنند که جزء 100تا از بهترین دانشکده های دندانپزشکی در جهان هستند.

تحصیل دندانپزشکی در بلغارستان

مطالعه دندانپزشکی 5 ساله به زبان انگلیسی یا بلغاری است، که منجر به مدرک کارشناسی ارشد در دندانپزشکی پس از اتمام 5 سال تحصیلی (10 ترم)، 6 ماه آموزش قبل از فارغ التحصیلی و با موفقیت گذراندن 5 امتحان دولتی است. برنامه پزشکی و دندانپزشکی ممکن است کمی متفاوت از مدارس مختلف دندانپزشکی در بلغارستان باشد.

برنامه سال اول دندانپزشکی در بلغارستان

برنامه سال اول دندانپزشکی شامل موضوعاتی مانند فیزیک، شیمی، زیست شناسی، لاتین، زبان خارجی، آناتومی و بافت شناسی، سیتولوژی و جنین شناسی، بیوشیمی، دندانپزشکی و بیومارکتیو، پیش از کلینیک پروتز دندانپزشکی، علوم رایانه. برنامه سال دوم دندانپزشکی شامل بیوشیمی، بیوفیزیک، آناتومی و بافت شناسی، فیزیولوژی، میکروب شناسی، پیش درمانگاه های پزشکی، پروتز دندانپزشکی، فارماکولوژی، پیش درمانگاه های پزشکی و دندانپزشکی کودکان، پیش درمانگاه های پزشکی و دندانپزشکی محافظه کار، پزشکی اجتماعی و پزشکی اخلاق، روانشناسی پزشکی، پزشکی فاجعه.

برنامه سال سوم و چهارم دندانپزشکی در بلغارستان

برنامه سال سوم دندانپزشکی بلغارستان شامل آسیب شناسی عمومی و بالینی، پیش درمانگاه پزشکی دندانپزشکی محافظتی، تصویربرداری تشخیصی، بهداشت عمومی دندانپزشکی، آسیب شناسی دهان و دندان، درمانگاه های پزشکی دندان پزشکی پروتز، پیش درمانگاه های پزشکی دندان پزشکی کودکان. چهارمین سال برنامه پزشکی دندانپزشکی بلغارستان، تصویربرداری تشخیصی، آتروینو لارنگوگرافی، بیماری های داخلی، پزشکی قانونی، درمانگاه های پزشکی دندانپزشکی ارتوپدی، ارتودنسی.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در بلغارستان

هیج دانشگاهی از دانشگاه های پزشکی کشور بلغارستان مورد تایید وزارت بهداشت نیست، مشاورین موسسه میرداماد این کشور را برای ادامه تحصیل رشته های علوم پزشکی توصیه نمی کنند.

ویزای تحصیلی بلغارستان

پس از دریافت نامه پذیرش دانشگاه های کشور بلغارستان، زمان مناسب برای درخواست ویزای دانشجویی بلغارستان (D-type Visa) از 3 تا 6 ماه است. ویزای دانشجویی بلغارستان می تواند از هر ماموریت دیپلماتیک بلغاری در خارج از کشور بدست آید و برای تمام دانشجویان غیر شهروندی اتحادیه اروپا / EEA در این کشور مورد نیاز است. مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانش آموز در بلغارستان:

  • پاسپورت معتبر حداقل برای یک سال (صفحه اول سند مسافرتی خارجی)
  • نامه پذیرش (گواهی نامه که متقاضی به عنوان یک دانشجوی دانشگاه بلغارستان پذیرفته شده و گواهی از دانشگاه اعلام می شود که متقاضی در خوابگاه دانشجویان پذیرفته می شود)
  • بیمه پزشکی معتبر برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای کل دوره سفر، پوشش تمام هزینه های بازگشت و برای مراقبت های پزشکی فوری و درمان اضطراری در بیمارستان برای مدت اقامت نشان داده شده در ویزا.
  • اسناد بانکی به نام متقاضی برای اثبات پرداخت هزینه تحصیل (به طور کلی برای نیمی از هزینه تحصیل در سالانه) صادر شده است.
  • عکس رنگی 3.5 سانتی متر یک عکس با چهره ای روشن و به اندازه کافی بزرگ که 70-80٪ از عکس را می گیرد. چشم باید قرمز باشد، عکس با عینک های تیره، عکس های غیر حرفه ای و یا از عکس های آماتور برش
  • بلیط (اصلی و کپی) یا تأیید رزرو بلیط یا مالی
ویزای تحصیلی بلغارستان

پس از ورود به بلغارستان، متقاضی ویزای دانشجویی بلغاری بایستی برای اقامت طولانی مدت (اجازه اقامت) در بلغارستان، برای حداکثر یک سال و تجدید نظر در هر سال برای تمام دوره های تحصیلی درخواست داده شود. درخواست مجوز اقامت فقط پس از ثبت نهایی در دانشگاه، در بلغارستان ارائه می شود. انگلستان، سوئیس و همه دانشجویان اتحادیه اروپا / EEA برای گرفتن تحصیل در بلغارستان نیازی به ویزا ندارند. با این حال، پس از ورود آنها به بلغارستان، باید با پلیس ثبت نام صادر گردد و ثبت نام شوند. برای کودکان زیر سن قانونی که بدون والدین و یا وکلا مسافرت می کنند، اسناد زیر ارائه می شود:

  • کپی گواهی تولد
  • اصل و فتوکپی وکالت توسط دفتر اسناد رسمی توسط والدین / متولیان و یا یکی از وکلای والدین تأیید می شود که آنها فرزند خود را برای سفر بدون همراه با آنها می پذیرند.

دانشگاه های پزشکی معتبر بلغارستان

دانشگاه علوم پزشکی صوفیه، دانشگاه پزشکی پلون، دانشگاه پزشکی پلوودیف، دانشگاه پزشکی وارنا، دانشکده پزشکی دانشگاه تراکیا، استارا زاگورا بهترین دانشگاه های پزشکی در بلغارستان هستند. دانشگاه های پلون، صوفیه، پلوودیف و وارنا در حال ارائه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی به زبان انگلیسی و همچنین به زبان رومانیایی هستند. هیج دانشگاهی از دانشگاه های پزشکی کشور بلغارستان مورد تایید وزارت بهداشت نیست، مشاورین موسسه میرداماد این کشور را برای ادامه تحصیل رشته های علوم پزشکی توصیه نمی کنند.

شرایط تحصیل رشته پزشکی در بلغارستان

کشور بلغارستان در جنوب شرق اروپا واقع شده است که شانزدهمین کشور بزرگ اروپا به حساب می آید. علاوه بر طبیعت زیبا، سطح تحصیلات و سیستم آموزشی کشور نیز از جمله عوامل جذب مهاجرین خارجیست. دانشگاه های متعددی در این کشور وجود دارد اما دانشگاه پزشکی به دلیل سیستم آموزشی مجزای خود شهرت زیادی دارد. درس خواندن در مقطع عمومی پزشکی در دانشگاه بلغارستان شما را با فرهنگ و آداب و رسوم جدید آشنا می سازد و با سواد و ماهر خواهید شد.

دوره های درسی پزشکی به زبان انگلیسی یا بلغاری است و متناسب با نوع دانشگاهی که انتخاب می کنید زبان آموزشی متفاوت می شود. دانشجویانی که از کشورهای اتحادیه ی اروپا باشند به راحتی میتوانند به کشور بلغارستان مهاجرت قانونی کنند و از طریق بورسیه ی تحصیلی رایگان بدون نیاز به پرداخت هزینه، درس بخوانند. اما دانشجویانی که عضو کشورهای شهروندی اتحادیه اروپا نباشند باید دوره ی زبان بلغاری را سپری کنند تا بتوانند دوره های درسی را پشت سر بگذارند.

شروط لازم برای تحصیل در رشته ی پزشکی، دانش زیستی و شیمی در مقطع دبیرستان و گواهی مبنی بر تایید صلاحیت شما برای تحصیل در رشته ی پزشکی در دانشگاه پزشکی بلغارستان توسط دولت کشور خود است که به زبان بلغاری باید ترجمه شود. حدود 62 % از نمرات درسی شما مطابق با سیستم تحصیلی دبیرستان بلغارستان باشد. بنابراین باید در آزمون زیست و شیمی که در دانشگاه برگزار میشود شرکت کنید و نمره ی قبولی بگیرید.

این آزمون در اکتبر و فوریه هر سال برگزار می شود یعنی هر سال دانشگاه پزشکی، دوبار پذیرش دانشجو دارد. از جمله دانشگاه های برتر پزشکی که می توانید انتخاب کنید دانشگاه صوفیا، دانشگاه وارنا، دانشگاه پلودیو و پلون است. تنها دانشگاهی که آزمون ورودی دارد دانشگاه وارنا می باشد.

شهریه و هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان

هزینه ی تحصیل در هر سال آموزشی با توجه به دروس اخذی متفاوت می شود و آمار نشان داده که شهریه ی تحصیلی در بلغارستان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار متناسب است اما به طور کلی هزینه های دانشگاه پزشکی در حدود 6120 تا 7230 یورو سالانه می شود درصورتی که دروس به زبان انگلیسی تدریس شوند. هزینه های دانشگاه دندانپزشکی در حدود 7230 یورو سالانه می شود در صورتی که دروس به زبان انگلیسی آموزش داده شوند. این هزینه ها برای مقاطع پزشکی عمومی و لیسانس دندانپزشکی است.

شهریه و هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان

اگر بخواهید برای تخصص و فوق تخصص پزشکی یا فوق لیسانس دندانپزشکی اقدام به تحصیل در کشور بلغارستان کنید باید در حدود 3900 یورو سالانه بپردازید. البته کمک هزینه ی تحصیلی به دانشجویانی که عضو اتحادیه ی اروپا باشند تعلق میگیرد. جالب است بدانید اگر شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا باشید در صورتی که حقوق ماهانه 310 تا 460 یورو داشته باشید و کار دولتی انجام دهید نیازی به پرداخت هزینه ی تحصیلی ندارید. تمامی هزینه های تحصیلی را یا باید کامل پرداخت کنید یا در دو قسط واریز کنید.

مدارک و شرایط اخذ پذیرش رشته پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان

دانشگاه پزشکی بلغارستان در حدود 45 رشته دارد که 4 % آن مربوط به رشته ی پزشکی و 6 % مربوط به رشته ی دندانپزشکی می شود. مدارک لازم جهت ثبت نام در دانشگاه پزشکی بلغارستان (برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) با دیگر دانشگاه ها متفاوت است.

همانطور که میدانید دوره ی پزشکی و دوره ی دندانپزشکی 6 سال طول میکشد و جهت تحصیل در این کشور باید تقاضای ویزای تحصیل از سفارتخانه بلغارستان در کشور خود کنید تا از راه قانونی بتوانید در کشور درس بخوانید. به طور کلی اگر بخواهید در دانشگاه پزشکی بلغارستان درس بخوانید باید مدارک زیر را آماده کنید:

  • مدرک دیپلم دبیرستان با ریز نمرات تحصیلی ( 62 % از تحصیلات باید در رشته ی زیست و شیمی باشد البته برای دانشجویانی که شهروند اتحادیه ی اروپا نیستند، برای دانشجویانی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا هستند تا 50 % تحصیل در دو رشته ی زیست و شیمی کافیست.
  • مدرکی مبنی بر اینکه شما با اخذ دیپلم میتوانید در مقطع لیسانس فوق لیسانس یا عمومی و تخصصی رشته های پزشکی و دندانپزشکی به ادامه ی تحصیل بپردازید.
  • صورتحسابی در ارتباط با پس انداز مالی خود باید داشته باشید ( در حدود 5000 تا 8000 یورو سالانه برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی باید در حساب بانکی خود داشته باشید).
  • گواهی سلامت ذهنی و جسمی
  • پاسپورت معتبر و ( کارت شناسایی که برای دانشجویان اتحادیه ی اروپا الزامیست)
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی ( آیلتس 6 یا تافل 550) یا زبان بلغاری ( در صورتی که به زبان انگلیسی تسلط ندارید باید از یک سال قبل از شروع ترم تحصیلی دوره ی مخصوص بگذرانید)
  • شرکت در آزمون ورودی دانشگاه در رشته های شیمی و زیست
  • چهار قطعه عکس رنگی به ابعاد عکس پاسپورت

لازم به ذکر است که پس از تهیه ی تمامی مدارک و شرکت در آزمون ورودی، در صورت قبولی و پذیرش در دانشگاه بلغارستان باید شهریه ی سال اول تحصیل را پرداخت کنید تا اجازه ی تحصیل و اقامت به شما داده شود. تیم تخصصی مؤسسه‌ میرداماد در دفاتر تهران و شیراز شما را از تمامی شرایط و پیش‌نیازهای لازم در خصوص تحصیل در این کشور آگاه خواهند کرد.

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا