071-91009294  | 021-88724227  |

مهاجرت تحصیلی به ترکیه (شرایط + هزینه ها 2023)

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

تحصیل در یک دانشگاه معتبر و در رشته دلخواه، آرزوی بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان است. از بین تمامی کشورهای دنیا ترکیه یکی از گزینه های بسیار عالی برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان محسوب می شود. ما در این مقاله از میرداماد قصد داریم به مواردی همچون شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه و نحوه دریافت اقامت ترکیه از طریق تحصیل بپردازیم. اگر شما هم مشتاق دریافت اقامت ترکیه از طریق تحصیل فرزند یا تحصیل خودتان هستید این مقاله را از دست ندهید.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه با شرایط و مقاطع تحصیلی

افرادی که به دنبال مهاجرت تحصیلی به ترکیه هستند باید بتوانند ویزای تحصیلی را از کنسولگری کشور ترکیه دریافت کنند. با توجه به این که یکی از مهمترین شروط برای دریافت این نوع ویزا، دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های معتبر در ترکیه است متقاضی باید بتواند دانشگاه معتبری را در کشور ترکیه پیدا کرده و با ارسال مدارک خود نامه پذیرش تحصیلی دریافت کند.

ویزاهای اخذ شده

به این ترتیب نخستین قدم و شرط برای مهاجرت به ترکیه برای تحصیل، داشتن نامه پیشنهاد یا پذیرش از دانشگاه مقصد می باشد. در حال حاضر ایرانیان می توانند بدون نیاز به دریافت ویزای توریستی، وارد ترکیه شده و به مدت ۹۰ روز از اقامت در این کشور بهره مند شوند. در این مدت متقاضی امکان تحصیل یا کار را ندارد.

از این رو افرادی که تمایل به اقامت تحصیلی ترکیه دارند باید با انتخاب یک رشته و دانشگاه در ترکیه و دریافت نامه پذیرش برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند. به این منظور متقاضیان باید شناخت خوبی از دانشگاه های ترکیه، قوانین مهاجرت تحصیلی به ترکیه و دیگر شرایط آن داشته باشند.

افرادی که متقاضی مهاجرت تحصیلی ترکیه هستند می توانند در مقاطع مختلف از جمله مدرسه، دبیرستان، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این کشور مشغول به تحصیل شوند. متقاضیان زیر سن ۱۸ سال می توانند در مقطع دبیرستان یا هنرستان به تحصیل بپردازند. طی کردن دوره پیش دبستانی در این کشور اختیاری است اما دوره ابتدایی اجباری می باشد و هشت سال به طول می انجامد.

دوره پیش دبستانی در ترکیه

شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه

همانطور که در بخش قبل نیز گفتیم از جمله مهمترین شرایط مهاجرت به ترکیه برای تحصیل، داشتن نامه پذیرش از دانشگاه می باشد. در ادامه متقاضی باید مدارک و سوابق تحصیلی از جمله آخرین مدرک تحصیلی خود را ترجمه کرده و به همراه سایر مدارک برای اداره مهاجرت ترکیه ارسال نماید. از مهمترین شرایط اقامت دانشجویی در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر در ترکیه
  • مدرک زبان معتبر ترکیه به انگلیسی
  • شرایط سنی مناسب در صورتی که دانشگاه دارای محدودیت سنی باشد
  • عدم سوء پیشینه
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه برای دانشگاه ها و رشته های با آزمون ورودی

اگر مشتاق مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل هستید و در این زمینه اطلاعات و تجربه کافی ندارید، می توانید مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی به ترکیه موسسه میرداماد استفاده کنید. کارشناسانی ما با بررسی شرایط شما بهترین رشته و دانشگاه را برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه به شما پیشنهاد می دهند.

مقاطع تحصیلی ترکیه

این روزها مهاجرت تحصیلی محدودیت سنی ندارد، از کودکانی که هنوز وارد مقطع ابتدایی نشده اند گرفته تا افرادی که قصد دارند برای دکترا یا پست داک اقدام کنند، همگی می توانند ترکیه را به عنوان یک مقصد تحصیلی خوب در نظر داشته باشند. ساختار آموزشی در کشور ترکیه تشابه زیادی با کشورهای اروپایی دارد. در سال های اخیر نیز این ساختار با اعمال تغییرات زیادی به این شده تا به این ترتیب بتوانند در کنار آموزش های تئوری، مهارت های فردی را نیز تقویت کند.

 از این رو یکی از موارد مهم برای افرادی که می خواهند اقامت دائم ترکیه از طریق تحصیل را دریافت کنند، شناخت مقاطع مختلف تحصیلی در ترکیه و قوانین مربوط به آن می باشد. برخی از این مقاطع اختیاری و برخی دیگر اجباری هستند. افراد می توانند برای تحصیل در مقاطع زیر وارد کشور ترکیه شوند:

  • ابتدایی
  • دبیرستان
  • کارشناسی
  • کارشناسی ارشد
  • دکترا

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی

یکی از مقاطع محبوب برای بسیاری از افرادی که می خواهند از طریق تحصیل مهاجرت کنند، مقطع کارشناسی یا لیسانس می باشد. به این منظور متقاضی باید رشته تحصیلی و دانشگاه خود را انتخاب کرده و بعد از دریافت نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه، برای صدور ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کند. کشور ترکیه در زمینه هایی مثل هنر، علوم و معماری دانشگاه های برجسته ای دارد.

رشته های محبوب برای تحصیل در مقطع لیسانس یا کارشناسی در کشور ترکیه عبارت است از:

  • تربیت مدرس
  • روابط بین الملل
  • بازرگانی
  • بیوشیمی
  • مهندسی پزشکی
  • روزنامه نگاری
  • معماری

پذیرش در این مقطع معمولاً بر اساس معدل و ریزنمرات فرد در دوران دبیرستان انجام می شود. همچنین برخی از دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو در یک آزمون ورودی برگزار می کنند. البته شرایط ورودی همه دانشگاه ها در این مقطع یکسان نیست. برخی از رشته ها برای پذیرش به مدرک آیلتس پنج تا شش و نیم نیاز دارند و برای تحصیل در برخی از رشته ها نیز متقاضی باید به زبان ترکی مسلط باشد.

مقطع کارشناسی در ترکیه

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

بخش زیادی از متقاضیان اقامت در ترکیه از طریق تحصیل را افرادی تشکیل می دهند که مقطع کارشناسی را در کشور خود سپری کرده و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، تصمیم به مهاجرت تحصیلی به ترکیه گرفته اند. از این رو این مقطع نیز شرایط بسیار خوبی را برای دانشجویان بین المللی مهیا کرده است. برای تحصیل در این مقطع متقاضی باید رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب و سپس پذیرش تحصیلی دریافت کند.

نامه پذیرش تحصیلی یکی از شروط بسیار مهم برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه می باشد. دانشگاه های کشور ترکیه در مقطع فوق لیسانس نیز رشته های متنوع و محبوبی را ارائه می دهند. دولت این کشور سالانه برای دانشجویان خارجی سهمیه های مختلفی را در نظر می گیرد تا بتوانند از این طریق توجه دانشجویان بین المللی را به دانشگاه های خود جلب کنند. متقاضیان می توانند هر رشته ای را در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه تحصیل کنند. محبوب ترین رشته ها در این مقطع عبارتند از: بازرگانی، روابط بین الملل، مهندسی، مدیریت و معماری.

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل در مقطع دکتری

برای افرادی که علاقه مند به ادامه تحصیل و تحقیق و پژوهش هستند، تحصیل در مقطع دکترا در کشور ترکیه یک شرایط طلایی محسوب می شود. بسیاری از افرادی که می پرسند چگونه اقامت تحصیلی ترکیه بگیریم؟ این امکان را دارند تا با ارائه یک رزومه تحصیلی قوی و قابل توجه در مقطع دکترا، در این کشور مشغول به تحصیل شوند. برای این کار متقاضی باید یک استاد راهنما در ترکیه پیدا کرده و رزومه تحصیلی خود را برای وی ارسال نماید.

چنانچه یکی از اساتید در ترکیه دانشجو را تایید کند، متقاضی می تواند برای تحصیل وارد ترکیه شود. تحصیل دکترا در این کشور عموماً چهار سال به طول می انجامد. در برخی از دانشگاه ها متقاضیان برای ورود به مقطع دکترا باید در یک آزمون ورودی نیز شرکت کنند و برخی دیگر نیز نیازی به آزمون ورودی نیست. دولت ترکیه برای دانشجویانی که قصد دارند در مقطع دکترا در این کشور مشغول به تحصیل شوند، شرایط ویژه ای را در نظر گرفته است. متقاضیان می توانند در صورت داشتن شرایط لازم از بورسیه های تحصیلی نیز استفاده کنند.

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل در مدارس

بخش زیادی از افرادی که از طریق تحصیل می خواهند وارد ترکیه شوند را متقاضیان زیر ۱۸ سال تشکیل می دهند. این افراد می توانند با توجه به رده سنی خود در یکی از مقاطع ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان پذیرش تحصیلی دریافت کنند. در کشور ترکیه سپری کردن مقطع دبیرستان اجباری نیست و نوجوانان با هدف یادگیری و کسب شرایط برای ورود به بازار کار به صورت داوطلبانه وارد این مقطع می شوند.

چنانچه متقاضی مهاجرت تحصیلی به زبان ترکی مسلط نباشد، می تواند در مدارس بین المللی این کشور ثبت نام کند که تمامی آموزش ها را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. مشاوره مهاجرت تحصیلی به ترکیه برای کسانی که می خواهند در مقاطع مختلف تحصیلی از مدرسه گرفته تا دکترا در ترکیه مشغول به تحصیل شوند بسیار مفید می باشد.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه و تحصیل پزشکی

رشته های علوم پزشکی از جمله پزشکی و دندانپزشکی همواره جزو محبوب ترین رشته ها نزد دانش آموزان و دانشجویان بوده اند. دانشگاه های کشور ترکیه در حوزه علوم پزشکی نیز جایگاه علمی بسیار خوبی دارند. به گونه ای که در لیست برترین دانشگاه های علوم پزشکی دنیا نام تعداد زیادی از دانشگاه های کشور ترکیه نیز به چشم می خورد. نحوه ورود به رشته های پزشکی در کشور ترکیه کمابیش مشابه سایر رشته ها می باشد و متقاضی باید با ارائه رزومه تحصیلی خود از یکی از دانشگاه های معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کرده و برای صدور ویزا اقدام کند.

تحصیل پزشکی در ترکیه مستلزم سپری کردن و موفقیت در آزمون های ورودی می باشد. دانشگاه های کشور ترکیه برای پذیرش دانشجویان بین المللی آزمون های ورودی را برگزار می کنند. از سوی دیگر برخی از دانشگاه های علوم پزشکی در کشور ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت نیستند. این موضوع به خصوص برای آن دسته از داوطلبانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیلات خود در ایران مشغول به کار شوند اهمیت زیادی دارد. لذا متقاضی باید تحصیلات خود را در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران سپری کند.

لیست دانشگاه های برتر در ترکیه

همانطور که گفتیم بسیاری از افراد رویای تحصیل در دانشگاه های معتبر و جهانی را در ذهن و قلب خود دارند. شناخت دانشگاه های برتر و با رتبه علمی خوب در کشور ترکیه باعث می شود تا بتوانید برای ادامه تحصیل خود تصمیمات هوشمندانه تری اتخاذ کنید. از این رو ما در جدول زیر اسامی دانشگاه های برتر کشور ترکیه را آورده ایم.

نام دانشگاه

رتبه براساس ۲۰۲۳ QS

دانشگاه کوچ

477

دانشگاه سابانچی

۵۳۱-۵۴۰

دانشگاه فنی خاورمیانه

۵۰۱-۵۱۰

دانشگاه بیلکنت

۵۶۱-۵۷۰

دانشگاه بغازیچی

۷۰۱-۷۵۰

دانشگاه فنی استانبول

۶۰۱-۶۵۰

دانشگاه آنکارا

۱۰۰۱-۱۲۰۰

دانشگاه حاجت تپه

۸۰۱-۱۰۰۰

دانشگاه استانبول

۸۰۱-۱۰۰۰

دانشگاه آنادولو

۱۲۰۱-۱۴۰۰

دانشگاه اژه

۱۲۰۱-۱۴۰۰

دانشگاه قاضی

۱۰۰۱-۱۲۰۰

شرایط اخذ اقامت دانشجویی ترکیه

دریافت اقامت دانشجویی ترکیه مستلزم داشتن شرایط اقامت تحصیلی در این کشور می باشد. مهمترین شرایط برای اقامت تحصیلی و دریافت ویزای تحصیلی ترکیه، داشتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه، موفقیت در آزمون ورودی، سوابق تحصیلی قابل قبول، مدرک زبان بین المللی معتبر و تمکن مالی می باشد. افرادی که تمامی این شرایط را داشته باشند واجد دریافت اقامت تحصیلی در ترکیه هستند و می توانند برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه

متقاضیان اخذ اقامت تحصیلی ترکیه هستید، در وهله اول پذیرش تحصیلی از سوی یکی از دانشگاه های معتبر در این کشور دریافت کرده باشید. مهم ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت این پذیرش تحصیلی عبارت است از:

  • آخرین مدرک تحصیلی دریافتی به همراه ترجمه
  • ریز نمرات تحصیلی
  • مدرک زبان معتبر
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به ترکیه تحصیلی، با توجه به مقطعی که متقاضی می خواهید وارد آن شوید متفاوت می باشد. به عنوان مثال مدارک مورد نیاز برای شخصی که قصد دارد وارد مقطع ابتدایی یا راهنمایی در این کشور شود، کاملاً متفاوت با کسی است که قصد ورود به مقطع فوق لیسانس یا دکترا دارد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

مهمترین مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل و صدور ویزای تحصیلی این کشور عبارت است از:

  • فرم درخواست ویزای تکمیل شده
  • پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • عکس پاسپورتی
  • اثبات تمکن مالی
  • نامه پذیرش تحصیلی
  • پرداخت هزینه های درخواست ویزا

با توجه به این که مدت زمان بررسی پرونده شما و صدور ویزا ممکن است طولانی شود توصیه می کنیم حداقل سه ماه قبل از زمانی که می خواهید وارد ترکیه شوید باید برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه درخواست خود را ارسال کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که چنانچه درخواست شما برای دریافت ویزای تحصیلی ریجکت شود، مبلغ پرداخت شده برای صدور ویزا بازگردانده نمی شود. متقاضیان برای اقامت در ترکیه باید از بیمه سلامت برخوردار باشند.

هزینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه

هزینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه، با توجه به نوع رشته و دانشگاهی که انتخاب می کنید متفاوت می باشد بخشی از این هزینه ها مربوط به صدور ویزا و بخشی دیگر مربوط به شهریه دانشگاه می باشد که متقاضی باید پرداخت کند. به طور کلی مقدار شهریه هایی که متقاضی پرداخت می کند به رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد.

تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور بسیار مقرون به صرفه تر می باشد لذا افرادی که به زبان ترکی مسلط هستند می توانند با تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه، در هزینه های خود صرفه جویی کنند. دانشجویان بین المللی که وارد دانشگاه های دولتی ترکیه می شوند، معمولاً شهریه ای حدود هزار لیر در سال می پردازند.

البته تحصیل در رشته هایی مثل پزشکی هزینه بیشتری دارد و شهریه آن حدود ۲ هزار لیر می باشد. دانشگاه های خصوصی این کشور شهریه های بیشتری دارند و سالانه تا ۲۰ هزار لیر نیز هزینه خواهند داشت. بسیاری از افرادی که به دنبال هزینه اقامت تحصیلی در ترکیه هستند قصد دارند تا تحصیلات خود را به زبان انگلیسی سپری کنند. از این رو در جدول زیر متوسط شهریه در مقاطع مختلف را به زبان ترکی و انگلیسی مشاهده می کنید.

Column1

Column2

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی، به زبان انگلیسی

۴۵۰ – ۱,۵۰۰ دلار

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی، به زبان ترکی

۲۴۰ – ۷۵۰ دلار

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی، در دانشگاه های خصوصی

۵.۰۰۰ تا ۲۰.۰۰۰ دلار

هزینه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی، به زبان انگلیسی

۶۰۰ – ۹۰۰ دلار

هزینه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی، به زبان ترکی

۳۰۰ – ۶۰۰ دلار

 هزینه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی، در دانشگاه های خصوصی

۵.۰۰۰ تا ۲۰.۰۰۰ دلار

کار پس از اقامت تحصیلی در ترکیه

موضوع کار بعد از پایان تحصیلات در کشور ترکیه یکی از موارد بسیار مهم برای دانشجویان بین المللی می باشد. بر اساس قوانین موجود در کشور ترکیه، متقاضیان می توانند پس از پایان تحصیلات خود به مدت شش ماه در این کشور به کاریابی بپردازند. چنانچه متقاضی بتوانند در این بازه شش ماهه شغلی در ترکیه پیدا کند، این امکان وجود دارد که ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل نماید.

در حال حاضر نرخ بیکاری در ترکیه حدود ۱۳ درصد می باشد. این آمار نشان می دهد که شرایط کاریابی در این کشور چندان مطلوب نیست لذا دانشجویان بین المللی برای پیدا کردن کار و دریافت ویزای کاری در این کشور چالش های زیادی پیش رو خواهند داشت.

موسسه مهاجرت تحصیلی به ترکیه میرداماد

اگر به دنبال مهاجرت به یک کشور زیبا و و آرام با دانشگاه های معتبر جهانی هستید، ما کشور ترکیه را به شما پیشنهاد می کنیم. این کشور به دلایلی همچون اقتصاد امن و آرام و نزدیکی به ایران گزینه بسیار خوبی برای متقاضیان محسوب می شود. از این رو اطلاع از نحوه گرفتن اقامت تحصیلی ترکیه و هزینه مهاجرت تحصیلی به این کشور اهمیت زیادی دارد.

یک وکیل مهاجرت تحصیلی به ترکیه می تواند به خوبی شما را در این زمینه راهنمایی کرده تا بتوانید مسیر مهاجرت خود را به بهترین شکل ممکن طی کنید. موسسه مهاجرت تحصیلی به ترکیه میرداماد سال هاست که در زمینه اعزام دانشجو در رشته های مختلف به کشور ترکیه و دیگر کشور ها فعالیت می کند. شما می توانید با اطمینان خاطر صفر تا صد اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی خود را به آنها محول کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله از موسسه مهاجرتی میرداماد تلاش کردیم تا شما را با نحوه مهاجرت تحصیلی به ترکیه و شرایط آن آشنا کنیم. اگر برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با کارشناسان و مشاورین ما در موسسه مهاجرتی میرداماد تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول درباره مهاجرت تحصیلی به ترکیه

 متقاضیان می توانند در مقاطع مدرسه، دبیرستان، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به ترکیه مهاجرت کنند.

 بله متقاضیان می توانند برای تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی نیز اقدام کنند.

 بله چنانچه فرزند شما زیر ۱۸ سال سن داشته باشد، یکی از والدین می تواند به عنوان قیم به همراه وی به ترکیه مهاجرت کند.

 متقاضیان این امکان را دارند تا بعد از فارغ التحصیلی در ترکیه به کاریابی پرداخته و ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل نمایند.

 هزینه مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل بسته به نوع رشته و دانشگاه متفاوت می باشد.

اخبار مرتبط

تحصیل در مدارس ترکیه

تحصیل در مدارس ترکیه

بسیاری از خانواده ها با هدف تضمین آینده فرزندان خود و فراهم نمودن شرایط مناسب برای آنها، مهاجرت تحصیلی را

مشاهده

اسکرول به بالا