071-91009294  | 021-88724227  |

حقوق کارگر ساده در ترکیه چقدر است؟

حقوق کارگر در ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

مسئله اشتغال در کشور ترکیه برای بسیاری از افراد در سراسر جهان به خصوص ایرانیان یک مسئله مطرح و مهم می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تا حقوق کارگر در ترکیه را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

وضعیت اقتصادی در کشور ترکیه

کشور ترکیه به دلیل عضویت در صندوق بین‌المللی پول دارای اقتصادی نسبتاً توسعه یافته می‌باشد. صنعت نساجی، تولید خودرو، صنایع فولاد، حمل و نقل و ارتباطات، صنعت توریسم و… از بخش‌های مهم فعالیت در ترکیه می‌باشد.

بازار کار ایرانیان در کشور ترکیه

بسیاری از ایرانیان تمایل دارند تا در کشور ترکیه اشتغال داشته باشند جالب است بدانید که فعالیت در مشاغل پزشکی و حقوقی برای افراد خارجی در این کشور ممنوع می‌باشد مگر اینکه فرد در شرایطی استثنا قرار بگیرد. بهترین مشاغلی که ایرانیان می‌توانند در ترکیه به آن مشغول شوند مشاغل مهندسی، توریستی، خدماتی، فنی، کارگری در حیطه‌های مختلف و… می‌باشد. تحصیل در ترکیه برای افرادی که مشغول به کار هستند امکان پذیر است.

حقوق کارگر در ترکیه

عوامل موثر بر حقوق کارگر ساده در ترکیه

یکی از مسائل مهم در بحث مهاجرت کاری به ترکیه میزان حقوق و درآمد در این کشور می باشد. در این بخش از مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم که چه عواملی در میزان دریافت حقوق کارگر در ترکیه موثر است.

  • حیطه فعالیت

بی تردید کارگری در مشاغل متفاوت درآمدهای گوناگونی را به همراه خواهد داشت. بدیهی است که کارگری در یک رستوران با کارگری در یک شرکت خصوصی درآمد یکسانی نخواهد داشت.

  • جنسیت

طبق بررسی‌های انجام شده به طور متوسط میزان حقوق کارگران مرد از حقوق کارگران زن بیشتر است.

  • تحصیلات

مسئله تحصیلات بر حقوق دریافتی کارگران بسیار موثر است. اعداد و ارقام دریافت شده در خصوص این مسئله نشان می‌دهد که افراد با مدرک دیپلم و فوق دیپلم ۱۷% درآمدی بیشتر از افراد کم سواد‌تر و افراد با مدرک کارشناسی ۲۴ درصد بیشتر از افراد دیپلم خواهند داشت.

بهترین شهر‌های ترکیه برای اشتغال

عموماً از چهار شهر استانبول، آنکارا، ازمیر و ترابزون به عنوان چهار شهر برتر در خصوص مسئله اشتغال یابی نام برده می‌شود. در جدول زیر متوسط درآمد ماهیانه در سال ۲۰۲۱ به شما ارائه خواهد شد. همانطور که مشاهده می‌کنید شهر استانبول بیشترین فرصت شغلی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد بنابراین با انتخاب این شهر می‌توانید شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود داشته باشید‌. اطلاع از شرایط زندگی در ترکیه یکی از عوامل تاثیر گذار برای مهاجرت به ترکیه می باشد.

نام شهر میانگین درامد ماهانه
استانبول ۹۱۶۰ لیر
آنکارا ۸۵۱۰ لیر
ازمیر ۷۳۶۰ لیر
ترابزون ۸۱۸۰ لیر

استانبول

شهر استانبول یکی از وسیع و پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور ترکیه است. این کشور پذیرای متقاضیان کار بسیار زیادی از سراسر جهان می‌باشد و فرصت‌های شغلی فراوانی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

آنکارا

در شهر آنکارا دانشگاه‌های بسیار زیادی تاسیس شده و فرصت‌های شغلی فراوانی برای فارغ التحصیلان فراهم است. تعداد زیادی از مراکز و شرکت‌های معتبر کشور ترکیه در این شهر مدرن و جذاب احداث شده اندر و متقاضیان کار می‌توانند در شهر آنکارا از فرصت‌های شغلی بسیار زیادی بهره‌مند شود.

ازمیر

با حضور در شهر ازمیر فرصت‌های شغلی متعددی برای شما فراهم خواهد شد. این شهر علاوه بر اینکه یکی از بهترین گزینه‌ها برای مسئله اشتغال و کاریابی به شمار می‌رود، به عنوان یکی از بهترین مناطق کشور ترکیه برای زندگی کردن نیز محسوب می‌شود.

ترابزون

ترابزون یکی از شهرهای کشور ترکیه است که مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار می‌گیرد. این شهر به دلیل داشتن رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز تجاری، مراکز خرید و مراکز تفریحی فراوان فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را برای افراد جویای کار فراهم کرده است.

حقوق کارگر در ترکیه

انواع ویزای کار کشور ترکیه

عموماً ویزای کار کشور ترکیه پس از دریافت پیشنهاد کاری از جانب کارفرما برای متقاضی صادر خواهد شد. به طور عمده سه نوع ویزای کاری برای ورود به این کشور وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.‌

نوع ویزا مدت زمان اعتبار
ویزای کار معمولی ۱ سال
ویزای کار مستقل پس از ۵ سال کار در ترکیه
ویزای کار نامحدود پس از ۸ سال کار در ترکیه

حقوق کارگر در ترکیه

به طور خلاصه می‌توان گفت که حقوق در نظر گرفته شده برای یک کارگر ساده در ترکیه حدود ساعتی ۳۴ لیر است. عموماً کارگران در این کشور درآمد ماهیانه ۲۹۰۰ تا ۳ هزار لیر را دریافت خواهند کرد. توجه داشته باشید که میزان مهارت، اضافه کاری و محل کار شما می‌تواند بر کاهش و یا افزایش این عدد تاثیرگذار باشد. اگر کارگر مشغول تحصیل پزشکی در ترکیه باشد شرایط متفاوت می شود.

شرایط کاری کشور ترکیه

  1. قوانین عمومی و کلی حاکم بر مسئله اشتغال در کشور ترکیه موضوع مورد بحث در این قسمت از مقاله است.
  2. عموماً دو ماه ابتدایی هر شغل صرف آموزش و یاد دهی مطالب کلی و اصول و قوانین کاری می‌باشد.
  3. به طور عمده مدت زمان فعالیت در هفته حدود ۴۵ ساعت و در روز حدود ۱۰ تا ۱۱ ساعت می‌باشد.
  4. در کشور ترکیه روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل می‌باشد. بنابراین روز‌های دوشنبه تا جمعه به عنوان روزهای کاری در این کشور هستند.
  5. کارفرمایان موظف هستند تا حقوق تعطیلات رسمی را به کارگران پرداخت کنند‌.
  6. سن بازنشستگی برای خانم‌ها ۵۸ سال و برای آقایان ۶۰ سال در نظر گرفته شده است؛ اما افراد می‌توانند تا ۶ سال پس از بازنشستگی نیز مشغول به فعالیت باشد.
  7. سرمایه گذاری در ترکیه هم زمان با کار امکان پذیر است.

جمع بندی

در طی این مقاله سعی شده تا شرایط، قواعد و حقوق کارگر در ترکیه در مورد نقد و بررسی قرار گیرد. چنانچه قصد دارید کشور ترکیه را به عنوان مقصد نهایی برای اشتغال انتخاب کنید، پیشنهاد می‌شود تا در شهرهای نامبرده شده جویای کار شوید و از فرصت‌های شغلی و درآمد بالاتری بهره‌مند شوید. کشور ترکیه در تلاش است تا با فراهم کردن شرایط مناسب برای مهاجران و بهبود اوضاع اقتصادی خود به عضویت در اتحادیه اروپا در بیاید که این مسئله تاثیر بسزایی در بهبود شرایط و کیفیت زندگی در این کشور خواهد داشت.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از نکات تکمیلی با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی میرداماد تماس حاصل کرده و پاسخ پرسش‌های خود در زمینه مهاجرت کاری به ترکیه را جویا شوید.

اسکرول به بالا