071-91009294  | 021-88724227  |

کاریابی در روسیه

کاریابی در روسیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

برای کاندیداهای بین المللی کاریابی در روسیه که مهارت تحصیلی انگلیسی دارند، ممکن است برای کار در روستاهای اطراف نیز مشاغلی موجود باشد و همچنین با استفاده از فرصت های زندگی، می توانند از Geovisitors دیدن کنند. در این مقاله از موسسه حقوقی میرداماد، شرایط لازم مهاجرت جهت تجارت و کار در روسیه را بررسی میکنیم و آنچه را که لازم است برای شما بیان می کنیم.

کاریابی در روسیه

فرقی ندارد کدام شهر را برای کار انتخاب کنید در هر صورت باید با مزایای اصلی روسیه به عنوان محلی جهت توسعه کسب و کارتان یا یافتن کار آشنا شوید. در اینجا تعدادی از مزایای اصلی کار و زندگی در کشور روسیه آورده شده است. کشور روسیه بزرگترین بازار مصرف کننده در اروپا را دارد. بنابراین تاسیس یک دفتر در این کشور مصرف کنندگان زیادی را برای شما به ارمغان می آورد. نیروی کار تحصیل کرده اما ارزان این مورد نیز برای کنترل هزینه های کسب و کارتان مفید است.

  • محیط زیست عالی

از آنجایی که بیشتر مناطق روسیه پوشیده از جنگل می باشد هوای بسیار تازه ای دارد. شما می توانید از هر 4 فصل سال ( تابستان نسبتا داغ، پاییزطلایی، زمستان سفید و بهار با طراوت ) لذت ببرید.

  • تجربه فرهنگی

در این کشور تجربه های فرهنگی بسیاری وجود دارد که قطعا در حین کار کردن در روسیه از آن ها لذت خواهید برد. همچون سونا، ماهیگیری، شکار روسی و خیلی موارد دیگر.

  • تجربه های بسیار ارزان

شما فرصت های بسیاری در تجربیات ورزشی به دست خواهید آورد همچون چتربازی، پاراگلایدر، اسب سواری، اسکی، اسنوبرد و غیره

  • وسعت

شما با دیدن خیابان های خیلی وسیع و ساختمان های مرتفع این کشور مخصوصا در شهر مسکو هیجان زده خواهید شد. حتی مهاجران گفته اند که همه چیز در روسیه وسیع است که البته این وسعت به دلیل پهناور بودن قلمروی روسیه است.

نکات مربوط به تهیه رزومه برای کشور روسیه

این رزومه با رزومه کشورهای آمریکای واروپایی تفاوتی ندارد بنابراین می توانید CV شخصی خود را ذخیره کنید و برای کارفرمایان توانمند ارسالش نمایید. با این کار در وقتتان صرفه جویی بسیاری خواهید کرد.

  • مصاحبه

برای چندین مصاحبه کاری مربوط به یک جایگاه شغلی آماده باشید. در ابتدا احتمالا به صورت تلفنی با HR صحبت خواهید کرد و سپس به صورت حضوری. تنها پس از این صحبت، HR شما را برای مصاحبه با سرپرست آینده تایید خواهد کرد. جهت صحبت پیرامون تخصص خود و اهداف شخصیتان، نقاط قوت و ضعف خود و برنامه 5 سال آینده خود آماده باشید. اطلاعاتی کلی درباره آن شرکت پیدا کنید و آن ها را به خاطر بسپارید. از آن جا که HR های روسی معمولا از تجربیات اروپایی ها و آمریکایی ها استفاده می کنند می توانید خودتان را برای مصاحبه ای به زبان انگلیسی آماده کنید.

نکات مربوط به تهیه رزومه برای کشور روسیه
نکات مربوط به تهیه رزومه برای کشور روسیه

نکات فرهنگی مربوط به مصاحبه:

  1. تاخیر نداشته باشید.
  2. در کشور روسیه تاخیر تصویر کارمندی نامطلوب از شما به نمایش می گذارد. بهتر است که زودتر برسید و تا زمان تعیین شده صبر کنید.
  3. لباس های حرفه ای بپوشید
  4. برای آقایان لباس حرفه ای کت و شلوار و کراوات می باشد و برای خانم ها دامنی رسمی و بلوز گزینه مناسبی می تواند باشد.
  5. هنگامی که به شما چایی یا قهوه تعارف کردند در رد یا قبول آن راحت باشید.
  6. در فرهنگ روسی این امر، کاری متداول است و حقیقتا مهم نمی باشد.
  7. آرام و مودب باشید.

سایت های کاریابی در روسیه

با مراجعه به سایت هایی که در پایین نام برده شده اند می توانید انتظار داشته باشید که 0.5 تا 1.0 درصد جواب بگیرید. ( منظور تعداد افرادیست که به شما پاسخ خواهند داد و از شما خواهند خواست که فرم درخواست کار و سی وی خود را ارسال نمایید) در هر حال، پیشنهاد می شود که شانس خود را در این سایت ها امتحان کنید چرا که هرگز نمی دانید چه اتفاقی در راه است و تنها از طریق یک ایمیل و یا فرم درخواست به چه روابطی می توانید دست یابید.

  • Trudvsem: این وبسایت در زمینه جست و جوی کار و کاریابی در روسیه یک غول به حساب می آید و میتواند جای مناسبی برای شروع جست و جوهای شغلی شما باشد.
  • Career Jet: ممکن است در مورد این سایت چیزهایی شنیده باشید. این سایت گزینه جست و جوی شغلی ای برای کشور روسیه دارد.
  • Indeed: این وبسایت ورژن روسی سایت کاریابی بزرگ آمریکایی indeed.com است.
  • Learn 4 Good: این وبسایت از منظرهای مختلف، پرتال خوبی برای کاریابی به جساب میرود.

آموزش زبان انگلیسی

تدریس زبان انگلیسی میتواند یکی از گزینه های کاری برای شما باشد ( در صورتی که زبان مادری شما انگلیسی باشد.) تمامی وبسایت هایی که در پایین مشاهده می کنید تقریبا مشابه یکدیگر هستند و فرصت های شغلی متعددی برای کار به عنوان معلم زبان انگلیسی در آنها می توانید پیدا کنید. هر یک از این وبسایت ها را بررسی کنید و گزینه های کاری ای که در این خصوص وجود دارد مطالعه نمایید.

  • ESL Employment: شاید این وبسایت رابط کاربری و ظاهر دلنشینی نداشته باشد، اما تا زمانی که تعداد زیادی گزینه کاری برای تدریس زبان انگلیسی وجود دارد، ظاهر ان اهمیتی نخواهد داشت
  • Total ESL: این وبسایت نیز ظاهر شلوغی دارد اما می تواند فرصت های شغلی زیادی در خارج از کشور به شما ارائه کند
  • ESL Cafe: این وبسایت کار بسیار خوبی در جمع آوری فرصت های شغلی در تمام دنیا انجام داده است.
  • Tessal: منبع بزرگی از فرصت های شغلی موجود

سایر وبسایت ها و بلاگ ها:

  • Transitions Abroad: وبسایت Transitions Abroad یک لیست مناسب و قابل فهم برای تمامی افرادی که قصد دارند به عنوان یک مهاجر در کشور روسیه مشغول به فعالیت شوند دارد.
  • Expat Arrivals: مقاله خوبی در خصوص کار کردن در روسیه دارد.
  • پرتال های کاری خارج از کشور و مهاجرین
  • Michael Page: یک وبسایت کاریابی بین المللی که بازار هدف آن افراد ماهر و متخصصیست که در جست و جوی کار هستند.
  • eFinancialCareers: یکی از موتورهای جست و جو گر کاری محبوب در اینترنت این وبسایت است.
  • Overseas Jobs: در صورت بررسی وضعیت تمامی سایت های نام برده شده متوجه خواهید شد که این سایت با سایر رقبای خود هم پوشانی بالایی دارد اما با این وجود سالهاست که در این زمینه مشغول به فعالیت است.
  • Go Abroad: این سایت اطلاعات خوبی در خصوص شرایط گرفتن ویزا و سفارت به شما ارائه خواهد کرد و علاوه بر آن پرتال شغلی خوبی نیز دارد.
  • Linkedin: اخرین وبسایت، این شبکه اجتماعی حرفه ای بسیار گسترده است که یک منبع خوب برای پیدا کردن روابط در زمینه شغلی شما و مکان زندگیتان به شمار می رود.

نکات مهم کاریابی در روسیه

مشاغلی که اتباع خارجی و مهاجرین در آنها مشغول به فعالیت می شوند معمولا در دسته شغل هایی قرار میگیرند که انجام آنها مهارت زیادی را لازم دارد و گاها بخش های مدیریت ارشد کاری به شمار می روند. برای افراد خارجی و حرفه ای و دارای مهارت در بخش هایی مانند ساخت و ساز، IT، مهندسی، حمل و نقل و آموزش تقاضای زیادی وجود دارد.

علاوه بر آن، ممکن است در سازمان های انسان دوستانه؛ ماموریت های دیپلماتیک، شرکت های بین المللی ای که در کشور روسیه شعبه ای تاسیس کرده اند نیز فرصت هایی برای شما وجود داشته باشد. یافتن شغل در یک شاخه به خصوص نیز می تواند فرصت های دیگری را برای شما ایجاد کند از جمله ترجمه فریلنسر، آموزش زبان انگلیسی، کار کردن به عنوان پرستار کودک

آیا به مجوز کاری نیاز خواهید داشت؟

استخدام نیروی کار خارجی به شدت و با جدیت توسط دولت کنترل می شود. بنابراین باید گفت که بله، شما برای کار کردن و زندگی در این کشور به مجوز کار نیاز خواهید داشت. مورد استثنایی که در این باره وجود دارد، اتباع خارجی ای هستند که با استفاده از مجوز اقامت موقت و یا دائم در این کشور سکونت دارند، هم چنین دانشجویان، کارمندهای دانشگاهی، روزنامه نگار دارای مجوز، دیپلمات ها، و کارمندان سازمان های انسان دوستانه.

شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ( بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، و ارمنستان ) می توانند آزادانه و بدون نیاز به مجوز در روسیه زندگی و کار کنند و برای اخذ مجوز کاری معتبر، شرکتی که قصد استخدام شما را دارد می بایست مجوز قانونی و رسمی استخدام و به کارگیری اتباع خارجی را داشته باشد. این شرکت با داشتن چنین شرایطی، می تواند پس از امضای قرارداد توسط شما، به نیابت از شما برای اخذ مجوز کاری اقدام کند. شما نیز می بایست تمامی مدارک مورد نیاز را از جمله مدارک تحصیلی و کاری رسمی و ترجمه شده را در اختیار وی قرار دهید.

نکات مهم کاریابی در روسیه
نکات مهم کاریابی در روسیه

آیا لازم است به زبان روسی تسلط کامل داشته باشید؟

بلد بودن زبان روسی می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند؛ نه تنها در ارتباط برقرار کردن با مردم روسیه بلکه در یافتن کار. در صورتی که شرایط بسیار خوبی داشته باشید و به زبان روسی نیز تسلط داشته باشید، شانس شما برای یافتن یک شغل مناسب افزایش خواهد یافت. علاوه بر آن، اکثریت مردم مسکو و کشورهای مجاور نیز به زبان روسی صحبت می کنند بنابراین در صورتی که به زبان روسی تسلط داشته باشید، عادت به شرایط جدید برای شما بسیار راحت تر خواهد بود.

در صورتی که به یادگیری زبان روسی علاقه مند باشید، در این کشور مدارس و آموزشگاه های زبان زیادی وجود دارد که می توانید از بین انها انتخاب کنید و یا می توانید قبل از مهاجرتتان به این کشور از طریق کلاسهای آنلاینی که وجود دارند، و یا شرکت در یک دوره آموزشی در کشور محل زندگی خودتان، به صورت پایه ای این زبان را یاد بگیرید.

یک هفته کاری در کشور روسیه چگونه است؟

درست مانند اکثر کشورها، یک هفته کاری در کشور روسیه از دوشنبه شروع می شود و تا جمعه ادامه دارد و ساعت کاری به طور میانگین 40 ساعت در هفته است. هر کارفرما می تواند شرایط مخصوص به خود را در مورد ساعات کاری شرکت خود تعیین کند اما معمولا ساعت کاری از 9 صبح تا 6 بعد از ظهر و یا از 10 صبح تا 7 بعد از ظهر است.

کار کردن در این کشور چه مزایایی خواهد داشت؟

می توانید از 28 روز مرخصی با حقوق بهره ببرید و در برخی از موارد شامل بیمه پزشکی، کمک هزینه های تردد و طرح های موبایل نیز خواهید شد. کارفرمای شما نیز میتواند در یافتن مسکن، آموزشگاه زبان و ساکن شدن در شهر نیز به شما کمک کند.

آیا در مسکو، انجمن مهاجرین وجود دارد؟

بله، و بسیار انجمن بزرگیست! طی دو دهه گذشته یک صنعت جدید برای مهاجرین به وجود آمده است. در شهرهای شلوغتر مثل مسکو و سنت پترزبورگ، جایی که اکثر مهاجرین در انها ساکن شده اند، کافه ها، رستورانها، کلاب های زیادی وجود دارد که طبق سلیقه و نیاز های مهاجرین به فعالیت مشغولند. Papa’s Place در خیابان نیکولسکایا، هودسون بار در بلروسکایا، استاندارد کیتای – گرد و باد هاوس در پوشکینسکایا، برخی از مکان هایی دارند که جمعیت مهاجرین انگلیسی زبان در آنها به وفور دیده می شوند.

اقامت کاری در روسیه

برای اینکه شخص خارجی، در فدراسیون روسیه استخدام شود، باید ویزای کار را داشته باشد که به او اجازه کار قانونی داده شود و تا پایان دوره اش اعتبار داشته باشد تا بتواند در كشور روسیه بمانید. اما برای انجام این کار، شخص خارجی می تواند فقط در شرکتی كه از قبل مشخص شده است ویزای كار خود بگیرد و كار كند. برای درخواست ویزای كار جهت كار كردن برای کارفرمایان، لازم است که کشور را ترک کنید و دوباره تمام پروسه تهیه ویزا را مرور کن.

ویزای كار روسیه چیست؟

ویزا كار یک سند است که اجازه می دهد یک شخص خارجی در مدت زمان طولانی (1 سال یا 3 سال) به طور مداوم در كشور روسیه بماند و كار كند. این نوع ویزا از طریق شهروندی که در یک شرکت روسی مشغول به کار است، صادر می شود. سیاست های مختلف برای اتباع خارجی از کشورهای غیر مجاز (منطقه سبز) اعمال می شود.

بر خلاف باور عموم، مجوز کار در روسیه همیشه با یک کارفرمای خاص مرتبط است. اگر کار خود را با کارفرمای A دارید و می خواهید با کارفرما ی جدید B كار كنید، کارفرما B باید مجوز کار جدید را برای شما درخواست دهد.  در این قسمت، انواع مختلفی از مجوزهای کار و روش های مربوط به اخذ آنها را مورد بررسی قرار می دهیم: مجوز های کاری معمولی، که تحت سهمیه بندی قرار می گیرند. یعنی اجازه کار عادی، برای جایگاه های سهمیه ای و اجازه کار برای متخصصان نحوه دریافت ویزای کاری روسیه.

گام های زیر باید توسط یک فرد خارجی برای کسب ویزای کاری انجام شود :

کارفرمایان باید جذب کارگران شوند کاز یک کشور خارجی هستند تا بتوانند، سهمیه ی كاری به آن ها بدهند. برای انجام این کار، کارفرما باید اطلاعات فرد را به اداره استخدامی کشور ارسال کند و به موقع به FMS درخواست اجازه برای جذب متخصصان خارجی را بدهد. کارفرما باید برای ثبت نام شخص خارجی و گرفتن مجوز کار فرد، به یك سازمان دولتی مجاز درخواست بدهد. پس از آن، کارفرما باید اسناد مورد نیاز درخواست دعوی برای حمایت از ویزای کار، و پس از آن، دعوت نامه و اجازه کار را، از طریق پست برای کارگر خارجی بفرستد. انتظار می رود که این مقالات به دفتر کنسولگری آن كشور، به عنوان بخشی مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کار، فرستاده شود.

میانگین ساعات کار در روسیه
میانگین ساعات کار در روسیه

میانگین ساعات کار در روسیه

همواره این سوال برای مهاجرینی که به روسیه سفر می کنند، پیش می آید که میانگین ساعات کاری در روز چقدر است. با توجه به اینکه هر شرکت و هر شغل مشخصه های کاری مخصوص به خود را دارد، تعیین ساعات کاری استاندارد مشکل است. در اینجا ساعات کاری یک کارمند معمولی و نه فردی با سمت مدیریتی را بررسی می کنیم:

ساعات کاری مشاغل تمام وقت در روسیه 5 روز / 40 ساعت در هفته از دوشنبه تا جمعه است. هر روز کاری استاندارد 9 ساعت است، که شامل یک ساعت استراحت و ناهار است که حقوقی به آن تعلق نمی گیرد. در صورتی که روز بعد تعطیل رسمی باشد، ساعت کاری آن روز یک ساعت کمتر می شود. در تعداد کمی از شرکت ها، ساعت کاری برای خانم ها در روز جمعه یک ساعت کمتر می شود. (این عمل از نقش های جنسیتی در روسیه است و در بسیاری از فرهنگ ها این مورد به عنوان تبعیض جنسیتی در نظر گرفته می شود.)

اکثر شرکت های روسی ساعات کاری انعطاف پذیری ندارند و هیچ نوع کار در منزلی برای آنها تعریف نشده است. اگر کارمند هستید، باید به دفتر کار بروید و طبق ساعات مشخص شده کارهای خود را در دفتر کار انجام دهید و برعکس، شرکت های بین المللی که در روسیه تاسیس شده اند، دارای ساعات کاری انعطاف پذیر هستند و امکان کار از راه دور نیز فراهم ات.

روز کاری در یک اداره معمولی از 9 یا 10 صبح شروع می شود. در برخی شرکت ها، کارمندانی ساعت 8 یا زودتر بر سر کار می آیند و این بدان معنا نیست که آنها کارمندان سخت کوش تر و یا با برنامه کاری دشوار تر هستند. در اکثر موارد برخی از آنها باید به دلایلی زودتر بر سرکار بیایند. این کار باعث می شود تا از ترافیک صبحگاهی، مشکلات خانوادگی و مسائل دیگر تا حدودی پیشگیری شود. شروع ساعت کاری در روسیه پیش از 9 صبح بسیار غیر معمول است. با شرایط و راه های مهاجرت به روسیه شما به خوبی میتوانید در روسیه جایگاه کاری خود را ارتقاء دهید و به مهارت و تجربه خوبی دست پیدا کنید. بدین جهت کارشناسان حقوقی موسسه میرداماد آماده ارائه خدمات مشاوره ای به شما هستند.

سوالات متداول در مورد کاریابی در روسیه

1- آیا کاریابی در روسیه آسان است؟

بسته به تجربه و پیشینه شما، کاریابی در روسیه برای افراد خارجی ممکن است آسان نباشد. تقاضای زیادی برای کارشناسان خارجی در مسکو وجود دارد؛ اما محدود به بخش های خاص است. منابع انسانی، فناوری اطلاعات، توسعه مشاغل و امور مالی بیشترین اولویت را دارند.

2- متوسط حقوق در روسیه چقدر است؟

براساس نظرسنجی دولت دانشگاه مالی، روسها 66،000 روبل(1000 دلار) را به عنوان حقوق ماهانه مناسب معرفی کردند. این ارقام از 50،000 روبل در سیبری تا 100،000 روبل در مسکو متغییر است.

3- آیا خارجی ها می توانند در روسیه کار کنند؟

بله، همه اتباع خارجی که مایل به کار در روسیه هستند به مجوز کار احتیاج دارند.

4- آیا با دریافت ویزای کاری روسیه می توان همراه برد؟

بله، کسانی که ویزای کاری روسیه را داشته باشند می توانند با خود همسر و فرزندان زیر 18 سال را ببرند.

5- شایع ترین مشاغل در روسیه کدام است؟

بیشترین مشاغل محبوب در روسیه صندوقدار، سرآشپز، معلم آموزش و پرورش و مشاغل فنی از جمله مشاغل مورد نیاز روسیه در سال جاری بودند.

6- از چه روش هایی می توانیم برای کاریابی در روسیه اقدام کرد؟

شما از روش های متفاوتی مانند سایت های کاریابی، ارتباط مستقیم با کارفرما و دعوتنامه کاری می توانید برای کاریابی اقدام کنید.

7- ساعت کاری در روسیه چقدر است؟

ساعت کاری روسیه 5 روز هفته 40 ساعت است.

8- آیا برای کاریابی در روسیه باید به زبان روسی مسلط باشم؟

برای کاریابی در روسیه نیازی به تسلط به زبان روسی ندارید اما بهتر است برای کاریابی آسان تر با زبان روسی آشنایی داشته باشید.

9- برای کاریابی در روسیه چه مدارکی را باید اماده کرد؟

برای کاریابی در روسیه مدارک کلی که باید اماده کرد عبارتند از: مدارک هویتی، مدارک تحصیلی، سابقه کاری و انگیزه نامه و رزومه

10- آیا روسیه برای کاریابی مناسب است؟

روسیه فرصت های شغلی متنوعی دارد و مهاجران غالباً حرفه ای با درآمد بالا هستند. مطابق با بررسی اقتصادی HSBC Expat Economy 2014، مهاجران که در روسیه کار می کنند، در رتبه سیزدهم در فهرست بالاترین درآمد ناخالص کشور قرار دارند.

11- آیا برای تمدید ویزای کاری روسیه باید کشور را ترک کرد؟

خیر، برای تمدید ویزای کار یا اخذ ویزای کاری چند ورودی جدید، نیازی به ترک کشور نیست. می توانید پس از ارائه مجوز کار معتبر برای یک دوره جدید، در دفتر پلیس مهاجرت محلی مراجعه نمایید.

اسکرول به بالا