071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان 2023

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان در 2022 با توجه به نزدیکی این کشور به ایران و راحت بودن رفت آمد و همینطور هزینه پایین نسبت به دیگر کشورها بسیار مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار گرفته است. شما می‌توانید در این کشور به دو زبان انگلیسی و ترکی تحصیل کنید. در این مقاله به طور کامل تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان، هزینه تحصیل، محل اقامت و هزینه آن، بهترین دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی آذربایجان و تمام مسائل مربوطه را بررسی کرده‌ایم. شما با تحصیل در دانشگاه‌های آذربایجان می‌توانید در برخی از دانشگاه‌های برتر جهان تحصیل کنید و علاوه بر آن بعد از اتمام تحصیل نیز می‌توانید در این کشور مشغول به کار شوید و حتی تابعیت کشور آذربایجان را دریافت کنید. شرایط مهاجرت تحصیلی به آذربایجان و دریافت ویزای تحصیلی و دریافت ویزای کاری و … را در این صفحه بررسی کرده‌ایم.

تحصیل در آذربایجان

مهاجرت تحصیلی به آذربایجان

سیستم آموزش عالی در آذربایجان شامل انواع نهادهای دولتی و خصوصی می باشد که شامل: دانشگاه ها، موسسات آموزشی و دانشکده ها می شود. از رشته هایی که طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارد و بازار کار بهتری نسبت به سایر رشته های تحصیلی دارد و البته دانشگاه های آذربایجان پیشرفت های چشمگیری در آن ها داشته اند رشته های پزشکی و دندانپزشکی می باشد. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان پیشرفت های بسیاری داشته و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و مدارک تحصیلی آن ها دارای اعتبار بین المللی می باشند.

تحصیل پزشکی در آذربایجان
تحصیل پزشکی در آذربایجان

شرایط عمومی کشور آذربایجان

کشور آذربایجان در قاره آسیا و در منطقه قفقاز واقع شده است. این کشور با کشورهای روسیه، گرجستان، ایران، ارمنستان همسایه است. نزدیک به 90 درصد مردم کشور آذربایجان مسلمان هستند ولی در قانون اساسی این کشور دین رسمی مشخص نشده و کشور آذربایجان دارای حکومت سکولار است. کشور آذربایجان دارای 10 میلیون نفر جمعیت است که 91 درصد این جمعیت را نژاد آذربایجانی تشکیل می‌دهد و بقیه جمعیت از اقوام متنوع دیگر تشکیل شده است.

مهاجرت به کشور آذربایجان از روش‌های مختلفی مانند مهاجرت با یک تبعه آذربایجانی، مهاجرت تحصیلی، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و مهاجرت کاری امکان پذیر است. در ازدواج با یک تبعه آذربایجانی می‌توانید با طی شدن روال قانونی اقامت این کشور را به سادگی بدست آورید. سرمایه گذاری در کشور آذربایجان می‌تواند با خرید ملک یا سرمایه گذاری در بانک امکان پذیر باشد و برای افرادی که بودجه مناسبی دارند گزینه بسیار خوبی است. تحصیل یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به کشور آذربایجان است. در این روش فرد متقاضی نیاز به تهیه یک سری مدارک مهم داشته و باید شرایط زبان خود را نیز در وضعیت خوبی قرار دهد. بعد از اتمام تحصیل در این کشور می‌توانید با پیدا کردن کار ویزای خود را از ویزای تحصیلی به ویزای کاری تغییر دهید.

تحصیل در کشور آذربایجان

آذربایجان یا جمهوری آذربایجان کشوری مهم در قاره آسیا می باشد که بزرگ ترین و همچنین پرجمعیت ترین کشور در منطقه قفقاز می باشد. آذربایجان از نظر علمی پیشرفت های بسیاری داشته و دارای دانشگاه های معتبر بسیاری در سطح بین المللی می باشد که همه ساله افراد بسیاری از سراسر جهان جهت ادامه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان زیبا و پیشرفته مهاجرت می نمایند. نظام آموزشی حاکم در این کشور مطابق با سیستم‌های آموزشی کشورهای اروپایی تنظیم شده است؛ در حالی که هزینه تحصیل در آذربایجان نسبت به کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است. بسیاری از دانشگاه‌های کشور آذربایجان به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند و برای ورود به آن‌ها نیاز به مدرک آیلتس با نمره بالای 6 است.

ویزاهای اخذ شده

تاریخ پزشکی در آذربایجان دارای قدمت بسیار می باشد. از دوران باستان اهالی آذربایجان بیماری های خود را با استفاده از گیاهان دارویی، سبزیجات و میوه ها درمان می کردند سپس به مرور زمان نه تنها با انواع گیاهان دارویی آشنا شده بودند بلکه با جراحی، درمان تومور و درمان استخوان شکسته نیز آشنایی پیدا کرده بودند. شما می‌توانید با مراجعه به موسسه میرداماد در جریان کامل مزایا و معایب زندگی در آذربایجان قرار بگیرید. درمورد اقامت از طریق تحصیل باید اشاره کرد که در کشور آذربایجان امکان پذیر نیست و برای اینکه بتوانید پس از تحصیل در این کشور اقامت کنید باید ویزای خود را به ویزای کار، سرمایه گذاری یا ازدواج تغییر دهید. در ادامه ویدیو ای را برای شما آورده‌ایم که در آن دانشگاه تکنولوژی آذربایجان به معرفی خود میپردازد و بخش‌های مختلف این دانشگاه را معرفی می‌کند.

متقاضیان ایرانی برای تحصیل در آذربایجان

دانشجویان زیادی از ساسر دنیا اعم از آمریکا، هند و نروژ تمایل به تحصیل در کشور آذربایجان دارند. عمده متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور آذربایجان اهل کشور‌های ترکیه، ایران، گرجستان، روسیه و چین هستند. از جمله رشته‌های پرطرفدار در کشور آذربایجان برای دانشجویان بین المللی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معماری
  • مهندسی
  • علوم انسانی
  • پزشکی
  • دندانپزشکی

در کشور آذربایجان، برخی از موسسات آموزش عالی جهت پذیرش دانشجویان بین المللی انتخاب شده‌اند. معیار‌های پذیرش دانشجویان بین المللی توسط این موسسات شامل موارد زیر است:

  • تغییرات قانون پذیرش
  • میزان آمادگی دانشجویان خارجی برای سطح آموزشی مناسب
  • تسلط به زبان

شرایط اعزام دانشجو و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان

ما در این قسمت به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در آذربایجان می پردازیم؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید.

تحصیل پزشکی در آذربایجان
تحصیل پزشکی در آذربایجان

شرایط تحصیل رشته پزشکی در آذربایجان

آذربایجان به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد برای تحصیل در رشته پزشکی در دنیاست چرا که سطح آموزش و کیفیت تدریس ، زیرساخت ها ، دانشکده ها و منابع تحقیقاتی و تجهیزات خوب دانشگاه های این کشور دکتر های آموزش دیده و با مهارتی را تربیت میکند و در سالهای اخیر نوآوری ها و پیشرفت های زیادی در زمینه تحقیقات در زمینه پزشکی در کشور آذربایجان صورت گرفته است. تحصیل پزشکی در کشور آذربایجان 6 سال طول خواهد کشید. سال آکادمیک از 15 سپتامبر آغاز میشود و شما باید تا 10 سپتامبر مدارک مورد نیاز را تحویل داده باشید و در دانشگاه مد نظرتان ثبت نام کرده باشید.

کسانی که قصد دارند برای اخذ پذیرش در دانشگاه های پزشکی آذربایجان اقدام کنند ، باید حداقل نمره 15 در دروس علوم طبیعی ( فیزیک شیمی زیست شناسی) کسب کرده باشند. هم چنین داشتن مدرک و تسلط به زبان انگلیسی لازم و ضروری است و متقاضی می بایست حداقل نمره ی 5 آیلتس و یا نمره 4 تافل کسب کرده باشد. برای درخواست تحصیل در این دانشگاه ها باید مدارکی را مثل پاسپورت، کپی دیپلم دبیرستان یا مدرک کارشناسی، ترجمه شده مدارکتان، مدرک زبان و چند قطعه عکس 3*4 شخصا و حضورا به دانشگاه تحویل دهید.

یکی از قوانین دانشگاه های آذربایجان این است که قبل از شروع کلاس ها می بایست کل مبلغ شهریه را پرداخت نمایید ( 3500 دلار برای رشته های پزشکی )
بعد از انجام تمام مراحل و پرداخت هزینه ها باید یک چک آپ انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که به بیماری هپاتیت و ایدز مبتلا نیستید. اگر بخواهید به زبان آذربایجانی یا روسی درس بخوانید می بایست حتما یک سال در کلاس های آمادگی دانشگاه شرکت نمایید. این شرط برای دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند و مدرک زبان انگلیسی معتبر نداشته باشند نیز صدق می کند.

اگر در مراحل اخذ ویزا به دعوت نامه نیاز داشته باشید دانشگاه میتواند برای شما آن را ارسال نماید. تحصیل داروسازی در آذربایجان نیز بسیار پرطرفدار است.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجانشرایط تحصیل دندانپزشکی در آذربایجان

پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه های دندان پزشکی آذربایجان از سال 1968 آغاز شده است. هر ساله صدها دانشجو از نقاط مختلف دنیا برای تحصیل در دانشگاه های آذربایجان درخواست اخذ پذیرش می دهند که تنها برخی از آنها موفق میشوند در دروس آموزشی ( پیش نیاز ) سال اول نمره قبولی کسب کنند و تحصیلات خود را در بخش های مختلف دانشگاه ادامه دهند. این دروس آموزشی شامل فیزیک، زیست شناسی ، شیمی و زبان های انگلیسی ( روسی، آذری، انگلیسی ) می باشند و به دانشجویان کمک می کنند تا ادامه تحصیلاتشان در رشته مد نظرشان راحت تر صورت گیرد. در حال حاضر بیش از 1000 دانشجوی خارجی در 21 دانشگاه مختلف آذربایجان در حال تحصیل اند. دانشجویانی که نمره قبولی کسب کرده باشند و مدرک دیپلم دبیرستان ( یا هر مدرک دیگری که حاصل 11 سال تحصیل در مدرسه باشد ) داشته باشند می توانند برای رشته های دندان پزشکی درخواست پذیرش دهند.

تحصیل در رشته دندان پزشکی 5 سال طول می کشد. یکی از شرایط اخذ پذیرش در این رشته ، این است که در دروس فیزیک، شیمی و زیست دبیرستان نمرات خوبی کسب کرده باشید. حداقل نمره مورد نیاز برای پذیرش در رشته دندان پزشکی 15 می باشد. از دیگر شرایط آن تسلط کافی به زبانهای خارجی است. اگر واجد شرایط تحصیل در این رشته بودید می توانید مدارک خود را برای یکی از دانشکده های دندان پزشکی ارسال کنید. این مدارک شامل پاسپورت، مدرک دبیرستان و یا مدرک کارشناسی، ریز نمرات ، مدرک آیلتس و یا تافل ( با نمره 5 آیلتس و 4 تافل) ، و چند قطعه عکس 3*4 با پس زمینه قرمز مات می شود! توجه داشته باشید که در صورتی که مدرک معتبر زبان انگلیسی نداشته باشید می توانید در کلاس های آمادگی زبان خود دانشگاه ها شرکت نمایید.

دانشگاه های پزشکی آذربایجان

دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان یکی از بزرگ ترین و برجسته ترین موسسات آموزشی پزشکی در آذربایجان می باشد که در سال 1930 در پایتخت آذربایجان یعنی شهر باکو تاسیس گردید. این دانشگاه یکی از معتبر ترین دانشگاه های آذربایجان می باشد که دارای رتبه بالایی در سطح بین المللی می باشد. دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان با سایر دانشگاه های معتبر در سطح جهانی ارتباط مستقیمی دارد. یکی از بزرگ ترین کتابخانه های پزشکی آذربایجان در این دانشگاه قرار دارد.

دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شامل 7 دانشکده از جمله: دانشکده پزشکی عمومی، دانشکده اطفال، دانشکده زیست شناسی، دانشکده پزشکی عمومی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده طب نظامی و دانشکده داروسازی می باشد. در حال حاظر حدود 8000 دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که بسیاری از آن ها دانشجویان بین المللی از سراسر جهان می باشند. زبان تحصیل در دانشگاه پزشکی آذربایجان به زبان روسی و آذری ارائه می شوند که البته به دلیل تعداد زیاد دانشجویان بین المللی برخی از دروس نیز به زبان انگلیسی ارائه می شود البته برای دانشجویان خارجی جای نگرانی نیست زیرا دانشگاه های آذربایجان دوره های آموزشی هر سه زبان روسی، انگلیسی و آذری برای دانشجویان بین المللی برگذار می نماید. تحصیل پزشکی در آذربایجان حدود 6 سال به طول می انجامد که شامل: دوره های آموزشی زبان، و 1 سال کار آموزی در باکو یا ایالات متحده آمریکا می شود. دانشجویانی که موفق به گذراندن دوره کار آموزی در ایالات متحده آمریکا می شوند این شانس را دارند که پس از اتمام دوره کار آموزی اقامت ایالات متحده آمریکا را به دست بیاورند. بورسیه به دانشجویان خارجی تعلق نمی­گیرد.

هزینه تحصیل پزشکی در آذربایجان در سال اول حدود 5100 دلار و از سال دوم به بعد حدود 4100 دلار می باشد که این هزینه شامل: شهریه، خوابگاه، بیمه درمانی، ثبت نام و غیره می شود. دانشگاه پزشکی آذربایجان امکاناتی از جمله: خوابگاه، خدمات درمانی، کتابخانه، اتاق مطالعه و غیره با هزینه هایی بسیار کم و معمولا به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

از دیگر رشته های تحصیلی پرطرفدار در آذربایجان رشته دندانپزشکی می باشد که همه ساله افراد بسیاری جهت تحصیل دندانپزشکی در آذربایجان به این کشور پیشرفته و مدرن مهاجرت می نمایند. تحصیل دندانپزشکی در آذربایجان 5 سال به صورت تمام وقت به طول می انجامد. دانشجویان دندانپزشکی در آذربایجان می توانند در هر یک از دوره های تخصصی از جمله: ارتودنسی، جراحی دهان و یا دندانپزشکی کودکان یا بزرگسالان  به تحصیلات خود ادامه دهند. تحصیل دندانپزشکی در آذربایجان با کیفیتی بسیار بالا ارائه می شود. برنامه تحصیل دندانپزشکی در آذربایجان به 3 قسمت اصلی تقسیم می شود که قسمت اول شامل علوم سلامت عمومی، قسمت دوم آموزش و راهکارهای استفاده از علوم سلامت جهت مراقبت از بیمار می باشد و قسمت سوم شامل مدیریت یک عمل از طریق ارتباط با بیمار و سلامت جامعه می باشد.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در آذربایجان در سال اول حدود 5300 دلار و از سال دوم به بعد حدود 4300 دلار می باشد که البته این هزینه شامل: شهریه دانشگاه، اسکان، بیمه درمانی، ثبت نام و سایر امکانات  می شود. دانشجویان دندانپزشکی در آذربایجان پس از فارغ التحصیلی هم می توانند به صورت خصوصی مشغول کار شوند و هم می توانند در بیمارستان ها و ارگان های دولتی در آذربایجان و یا هر کشور دیگری مشغول کار شوند.

معرفی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان

در ویدیو زیر می‌توانید دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان را ببینید و با محیط و پیرامون این دانشگاه بیشتر آشنا شوید! دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان، یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویانی است که قصد دارند تحصیل پزشکی در آذربایجان داشته باشند! این دانشگاه یکی از دانشگاه های معروف در زمینه تحصیل پزشکی و پزشکی در آذربایجان است.

دانشگاه های برتر پزشکی آذربایجان

دانشگاه‌های برتر آذربایجان

ردیفنام دانشگاه
1Baku State University
2 Azerbaijan National Academy of Science
3 Azerbaijan State Oil Academy
4 Baku Music Academy
5Azerbaijan National Conservatoire
6 Azerbaijan Technical University
7 Nakhchivan State University
8 Khazar University

صفحه پیشنهادی:مهاجرت به آذربایجان | شرایط اقامت در آذربایجان

مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان

  • هزینه تحصیل و زندگی کمتر نسبت به کشورهای اروپایی
  • اعتبار بین المللی مدارک دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی آذربایجان
  • کیفیت بالای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان
  • فرصتی بسیار مناسب جهت رسیدن به اهداف شخصی و حرفه ای
  • امکان گذراندن دوره کار آموزی در ایالات متحده آمریکا و امکان اخذ اقامت این کشور
  • نزدیکی آذربایجان با ایران و رفت و آمد راحت دانشجویان
  • امکان استفاده از خوابگاه های دانشجویی با تمامی امکانات و هزینه ی ماهانه کمتر از 200 دلار
  • اعطای بورس های تحصیلی متعدد به دانشجویان بین المللی

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان

بررسی خوابگاه و محل اقامت در آذربایجان

شرایط خوابگاه و اقامت دانشجویان بین المللی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این دانشجویان است. علاوه بر امکانات و شرایط محل اقامت، هزینه‌های مربوط به خوابگاه نیز اهمیت ویژه‌ای دارند. این هزینه‌ها بسته به دولتی و یا خصوصی بودن خوابگاه متفاوت هستند. معمولا ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی کم است و همه دانشجویان خارجی امکان اسکان در این خوابگاه‌ها را ندارند. بنابراین، این دانشجویان مجبور به اجاره آپارتمان در مجاورت دانشگاه محل تحصیل خود می‌باشند. از آپارتمان‌های مشترک گرفته تا منازل اکازیون با تمامی امکانات و با قیمت های متفاوت جزو گزینه‌های موجود هستند. هزینه مکان‌های مختلف به عوامل زیر بستگی دارد.

  • متراژ آپارتمان مورد نظر
  • نزدیکی به دانشگاه (به منظور سهولت رفت و آمد)
  • امکانات و امتیازات آپارتمان
  • مبله بودن یا نبودن ساختمان
  • همچنین، بودجه مالی هر متقاضی

یکی از مهم‌ترین مزایای اقامت در کشور آذربایجان، پیدا کردن راحت محلی برای اقامت به ویژه در شهر باکو است. سه روش برای زیر برای اقامت در کشور آذربایجان وجود دارد:

  • زندگی یک نفره در کشور آذربایجان: هزینه اجاره تخت تک نفره برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان، 150 الی 250 دلار در ماه است.
  • اجاره مسکن مشترک: شما می‌توانید برای صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به اجاره محل اقامت، به صورت مشترک با دیگران محلی را برای زندگی اجاره نمایید. هزینه محل اقامت مشترک در کشور آذربایجان 50 الی 60 دلار در ماه است.
  • زندگی با یک خانواده آذربایجانی: بر خلاف تصور اشتباه خیلی از افراد، این روش زندگی نسبت به دو روش قبلی گران‌تر است؛ اما این روش تاثیر زیادی بر آشنایی با فرهنگ مردم آذربایجان دارد.

شهریه و هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان

با توجه به رشته تحصیلی ، هزینه دروس متفاوت می شود. شهریه دانشگاه و دروس اخذ شده برای رشته ی پزشکی 3200 دلار برای سال اول تحصیل می شود در صورتی که دروس به زبان انگلیسی تدریس شوند. اگر دروس به زبان روسی تدریس شوند هزینه تحصیلی 2500 دلار برای سال اول تحصیل میشود. هزینه ی زندگی و اقامت دانشجویان پزشکی 800 دلار سالانه می شود. بنابراین برای سال اول 5100 دلار باید هزینه کنید اما برای سالهای دوم تا ششم 4100 دلار نیاز است.

شهریه ی دانشگاه و دروس اخذی برای رشته ی دندانپزشکی 3500 دلار برای سال اول تحصیل میشود در صورتی که دروس به زبان انگلیسی آموزش داده شوند. اگر دروس به زبان روسی تدریس شوند هزینه به 2700 دلار برای سال اول تحصیل میرسد. هزینه ی زندگی و اقامت دانشجویان دندانپزشکی 800 دلار سالانه میشود. بنابراین برای سال اول 5300 دلار باید هزینه کنید اما برای سالهای دوم تا پنجم 4300 دلار نیاز است. برای مخارج دیگر از جمله معالجات پزشکی و درمان، حمل و نقل، مالیات، خوراک و پوشاک در حدود 1000 دلار باید پس انداز داشته باشید.

هزینه زندگی در آذربایجان

مخارج و هزینه‌های زندگی در این کشور یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید پیش از مهاجرت به آذربایجان از طریق تحصیل به آن توجه کنید. هزینه‌های زندگی در این کشور، به سبک و روش زندگی شما بستگی دارد. کشور آذربایجان از کشور‌های ارزان قیمت برای زندگی است. شما می‌توانید هزینه‌های لازم برای زندگی در کشور آذربایجان را در ادامه مطالعه نمایید:

نوع خدمت و یا کالاهزینه
غذای یک نفر در رستوران ارزان قیمت10 دلار
هزینه رستوران دو نفر در رستوران‌های متوسط40 دلار
نوشابه 0.33 لیتری0.76 دلار
آب معدنی 0.33 لیتری0.47 دلار
بطری شیر یک لیتری1.54 دلار
یک کیلوگرم برنج2.36 دلار
دوازده عدد تخم مرغ2.05 دلار
یک کیلوگرم پنیر5.96 دلار
گوشت قرمز یک کیلوگرم11.64 دلار
هزینه حمل و نقل محلی0.30 دلار
یک کیلومتر تاکسی0.60 دلار
بنزین یک لیتر0.93 دلار
هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر500 دلار
اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه در خارج از شهر271 دلار

مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی آذربایجان

  • ارائه یک دعوتنامه از سوی دانشگاه پذیرفته شده
  • ضمانت نامه مالی برای پرداخت شهریه و هزینه‌های اقامت این کشور
  • ارائه یک قطعه عکس و کپی پاسپورت
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • پرداخت هزینه‌های اداری شامل 20 دلار آمریکا می‌شود.

شرایط تحصیل رایگان در آذربایجان

شما می‌توانید از طریق دریافت بورسیه و همچنین کمک هزینه‌های تحصیلی هزینه‌های خود را تا حد زیادی کاهش دهید. البته در کشور آذربایجان امکان تحصیل رایگان حتی در دانشگاه‌های دولتی وجود ندارد. در این کشور فقط دانشجویانی که از نظر علمی ممتاز هستند می‌توانند بورسیه تحصیلی شوند. در این صورت کشور آذربایجان تمام و یا بخشی از هزینه‌های تحصیل دانشجویان ممتاز را پرداخت می‌نماید.

در صورتی که به تحصیل رایگان در کشور آذرربایجان تمایل داشته باشید باید مدارک پذیرش در دانشگاه مورد نظر را ارائه دهید. مهم‌ترین مدرک، بورسیه تحصیلی دریافت شده از سوی دانشگاه است. در غیر اینصورت شما موظف به پرداخت هزینه‌های تحصیل خود هستید. شاید برای شما این سوال مطرح شود که مزایا و معایب تحصیل در کشور آذربایجان چیست؟

دانشگاه‌های ارائه دهنده بورسیه تحصیلی در آذربایجان

تعداد بسیار زیادی از دانشگاه‌های کشور آذربایجان به دانشجویان بورسیه تحصیلی اعطا می‌کنند. از مهم‌ترین این دانشگاه‌ها می‌توان به داتشگاه‌های نخجوان و باکو اشاره کرد. داشتن رزومه و سوابق تحصیلی قوی و همچنین نمرات ممتاز از جمله شرایط پذیرش در این دانشگاه‌ها هستند. بنابراین اگر دارای این شرایط هستید می‌توانید از بورسیه تحصیلی و همچنین کمک هزینه‌‌های تحصیل در کشور آذربایجان استفاده کنید. دولت آذربایجان در سال 2022 بورسیه تحصیلی فول فاند ارائه می‌دهد و متقاضیان با هر رزومه‌ای علمی می‌توانند در آن شرکت کنند.

   دانشگاه‌های ارائه دهنده بورسیه فول فاند
  ADA University
  Azerbaijan University of Languages
  Azerbaijan State Agricultural University
  Baku Slavic University
  Nakhchivan State Universit
  Baku State University
  Baku Engineering University
  Azerbaijan State Pedagogical University

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در آذربایجان

بدون شک مورد تایید بودن مدرک دانشگاه از نظر وزارت بهداشت ایران یکی از مهم‌ترین معیار‌های انتخاب دانشگاه است. وزارت بهداشت ایران به صورت سالیانه مدارک دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. نتیجه اولیه این بررسی در نیمه اول سال تحصیلی میلادی اعلام می‌شود.

سپس لیستی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران منتشر می‌شود. شما می‌توانید با مطالعه این لیست، از پایان و سرانجام مدرک تحصیلی خود اطلاعات کافی کسب کنید. علاوه بر این با انتخاب درست و هوشمندانه دانشگاه خود، از تلف شدن وقت و هزینه خود در کشور مقصد جلوگیری نمایید.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان

شرایط بورسیه پزشکی در آذربایجان

برای تحصیل پزشکی در یک کشور خارجی، از جمله آذربایجان شاید به فکر دریافت بورسیه از دانشگاه‌های این کشور افتاده باشید. در زیر قصد داریم این روش‌های دریافت بورسیه تحصیلی را برای افرادی که قصد تحصیل در کشور آذربایجان دارند توضیح داده و به این اشاره کنیم که، شما می‌توانند از دو روش بورسیه تحصیلی کشور آذربایجان را کسب کنید.

بورسیه تحصیلی دولت آذربایجان

این بورسیه در سال 2021 به کلیه دانشجویان در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، پزشکی عمومی و فارغ التحصیلان ارائه می‌شود. تنها شرط اخذ این بورسیه تحصیل در کشور آذربایجان تحت نظارت وزارت خارجه است. آخرین مهلت ثبت نام جهت پذیرش در بورسیه تحصیلی آذربایجان در سال 2021، بیست و هشتم فوریه همین سال است.

شما برای اخذ بورسیه تحصیلی نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای و یا ارائه مدرک زبان تافل و آیلتس ندارید. این بورسیه از طرف رئیس جمهور کشور آذربایجان تایید شده است. در صورت اخذ بورسیه تحصیلی آذربایجان، وزارت خارجه موظف به پرداخت کلیه هزینه‌های تحصیل و زندگی شما می‌باشد. همه ساله بورسیه تحصیلی کشور آذربایجان به 400 نفر از دانشجویان اعطا می‌شود.

پوشش مالی بورسیه تحصیلی آذربایجان

بورسیه تحصیلی کشور آذربایجان در سال 2021 کاملا رایگان است و هزینه‌های زیر را برای دانشجویان بین المللی تامین می‌نماید:

  • پرداخت کامل شهریه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و سایر دوره‌ها
  • هزینه بلیط‌های پرواز متعلق به شرکت Round Airfare
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به کلیه وعده‌های غذایی
  • اجاره بها و هزینه‌های برق مصرفی
  • هزینه بیمه درمانی
  • پرداخت کلیه هزینه‌های مربوط به ویزا و ثبت نام

تحصیل پزشکی در آذربایجانمدارک لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی آذربایجان

شما برای اخذ بورسیه تحصیلی آذربایجان باید مدارک زیر را ارئه دهید:

  • فرم درخواست بورسیه تحصیلی
  • ارائه کپی دیپلم و یا مدارک تحصیلات دبیرستان یا دانشگاه قبلی
  • کپی پاسپورت
  • گواهی تایید سلامت عمومی
  • ارائه رزومه کاری و تحصیلی
  • تسلط به زبان انگلیسی(این مورد اجباری نیست؛ اما داشتن آن یک مزیت است)

شرایط آزمون بورسیه بین المللی 2023 در کشور آذربایجان

آزمونی تحت عنوان آزمون برنامه بورس بین المللی(BISPT) وجود دارد. این آزمون در سال 2021 در تمامی مقاطع و دوره‌ها در کشور آذربایجان ارائه می‌شود. شما برای ثبت نام در این بورسیه نهایتا تا تاریخ 15 فوریه 2021 فرصت دارید. ارزش این بورسیه تحصیلی به صورت Full Funding است. مبلغ این بورسیه حدود 16000 دلار آمریکا است.

این آزمون نوعی برنامه بورسیه تحصیلی برای کمک به دانشجویان ممتاز و برتر از سراسر جهان است. هدف اصلی این برنامه ایجاد و همچنین افزایش انگیزه دانشجویان برتر است. در این صورت دانشجویان بیشتر احساس استقلال مالی کرده و حس بسیار بهتری دارند. این برنامه با حل مشکلات مالی دانشجویان، نیاز مالی آن‌ها به وام دانشجویی را به صورت کامل برطرف می‌کند.

تحصیل پزشکی در آذربایجان
تحصیل پزشکی در آذربایجان

4 معیار صلاحیت آزمون برنامه بورس(BISPT)

  • در این آزمون، محدودیت ملیت و یا مقطع تحصیلی وجود ندارد و کلیه افراد می‌توانند در آن شرکت کنند.
  • شما باید برای شرکت در این آزمون باید علاوه بر ثبت نام در بورس تحصیلی BISPT برنامه را نیز ارسال نمایید.
  • شرکت در امتحان آنلاین BISPT و پرداخت هزینه لازم برای ثبت نام به ارزش 150 پوند(2 دلار آمریکا) نیز ضروری است.
  • دولت آذربایجان فقط بورسیه سال اول تحصیل شما را به صورت پول نقد، چک و همچنین انتقال حساب بانکی پرداخت می‌نماید. در صورتی که عملکرد شما در تمام مدت تحصیل مورد تایید این کشور باشد کلیه هزینه‌های تحصیل شما پرداخت می‌شود.

مدارک و شرایط اخذ پذیرش رشته پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان

دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی آذربایجان دانشگاه دولتی است که در باکو تاسیس شده است و اولین دانشگاهی است که سیستم تحصیلی خاصی دارد و کار با کامپیوتر و اینترنت مشخصه ی اصلی سیستم آموزشی این کشور است. جهت تحصیل در این کشور باید 3 مرحله را پشت سر بگذارید. مرحله ی اول دریافت نامه ی قبولی از دانشگاه است.

مرحله ی دوم دریافت ویزای تحصیل و مرحله ی سوم ارائه ی اطلاعات پرواز، مکان و مدت زمان اقامت به دولت و دانشگاه آذربایجان است. مدارک لازم برای اخذ نامه ی قبولی از دانشگاه از جمله کپی پاسپورت معتبر، باید در امتحان ورودی دانشگاه شرکت کنید و نمره ی قبولی بگیرید و سپس با توجه به رزومه ی تحصیلی رئیس دانشگاه آذربایجان برایتان نامه ی پذیرش ارسال میکند.

پس از دریافت نامه ی قبولی از دانشگاه آذربایجان به سفارتخانه رفته و مدارک زیر را تحویل دهید:

  • اصل نامه ی دعوت از دانشگاه آذربایجان
  • پاسپورت معتبر ( تاریخ انقضای آن تا یک سال باشد)
  • شناسنامه ( صفحات شناسنامه به زبان روسی ترجمه شود)
  • برای هر ترم تحصیلی دروس تئوری و عملی باید اخذ کرد، چارت درسی را ضمیمه ی پرونده ی تحصیلی کنید و با توجه به مدت زمان تحصیل ( پزشکی 6 سال و دندانپزشکی 5 سال) برای اقامت درخواست کنید و مکان زندگی را باید به شهرداری و پلیس گزارش دهید.
  • گواهی پزشکی مبنی بر اینکه بیماری ایدز یا هپاتیت ندارید ( به زبان روسی ترجمه شود)
  • 8 قطعه عکس به ابعاد عکس پاسپورت
تحصیل پزشکی در آذربایجان
تحصیل پزشکی در آذربایجان

کار پس از فارق التحصیلی پزشکی در آذربایجان

شما میتوانید پس از اتمام دوره تحصیل پزشکی در آذربایجان در صورتی که قصد کار در کشورهایی مانند: انگلستان، کانادا و یا سوئیس را دارید، باید مدارک تحصیلی که از آذربایجان دریافت کرده‌اید را برای کار در این کشورها معادل سازی کنید. معادل سازی مدارک برای کار در این کشورها به این صورت خواهد بود که شما با گذراندن و شرکت در دوره‌های تحصیلی کشور مقصد اجازه کاردر این کشور را پیدا خواهید کرد.

در صورتی که قصد کار در کشور آذربایجان را نیز داشته باشید می‌توانید از بین ارگان‌های دولتی و ارگان‌های خصوصی یکی را برای کار و فعالیت انتخب کنید. در صورت تمایل به کار با ارگان‌های خصوصی در کشور آذربایجان به این نکته توجه داشته باشید که کارفرمایی که قرار است شما را استخدام کند باید مورد تایید دولت آذربایجان باشند، تا شما بتوانید برای دریافت ویزای کار در آذربایجان  درخواست دهید.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد کار در آذربایجان پس از تکمیل تحصیلات پزشکی خود را ندارید، بهتر است به فکر کار در کشورهایی مانند : مجارستان، چک و … باشید که نیازی به معادل سازی مدراک خود نداشته باشید.

ارائه ی مدارک لازم به سفارت اجباری است اگر می خواهید از طریق قانونی وارد کشور آذربایجان شوید و حتما باید شهریه ی سال اول دانشگاه را پرداخت کنید و رسید واریزی را ضمیمه کنید تا دانشگاه و دولت اجازه ی اقامت به شما دهند.

سوالات متداول درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آذربایجان

ردیف

نام دانشگاه

1

Baku State University

2

Azerbaijan University of Architecture and Construction

3

Azerbaijan National Academy of Science

4

Azerbaijan State Oil Academy

5

Baku Music Academy

6

Azerbaijan National Conservatoire

7

Azerbaijan Technical University

8

Nakhchivan State University

9

Khazar University

دریافت اقامت کشور آذربایجان از طریق تحصیل امکان پذیر نیست و شما اگر می‌خواهید پس از اتمام تحصیل در این کشور اقامت کنید باید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری یا سرمایه گذاری تبدیل کنید.

برای سال اول 5100 دلار باید هزینه کنید اما برای سالهای دوم تا ششم 4100 دلار نیاز است.

برای سال اول 5300 دلار باید هزینه کنید اما برای سالهای دوم تا پنجم 4300 دلار نیاز است.

  • باید حداقل نمره 15 در دروس علوم طبیعی ( فیزیک شیمی زیست شناسی) کسب کرده باشید. هم چنین داشتن مدرک و تسلط به زبان انگلیسی لازم و ضروری است و متقاضی می بایست حداقل نمره 5 آیلتس و یا نمره 4 تافل کسب کرده باشد.

  • یکی از قوانین دانشگاه های آذربایجان این است که قبل از شروع کلاس ها می بایست کل مبلغ شهریه را پرداخت نمایید.

  • بعد از انجام تمام مراحل و پرداخت هزینه ها باید یک چکاپ انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که به بیماری هپاتیت و ایدز مبتلا نیستید.

در دروس فیزیک، شیمی و زیست دبیرستان نمرات خوبی کسب کرده باشید. حداقل نمره مورد نیاز برای پذیرش در رشته دندان پزشکی 15 می باشد. از دیگر شرایط آن تسلط کافی به زبانهای خارجی است. در صورتی که مدرک معتبر زبان انگلیسی نداشته باشید می توانید در کلاس های آمادگی زبان خود دانشگاه ها شرکت نمایید.

تحصیل پزشکی در کشور آذربایجان 6 سال طول خواهد کشید.

تحصیل در رشته دندان پزشکی 5 سال طول می کشد.

شما می توانید به صورت پاره وقت کار کنید. ساعات کار شما, 30 تا 35 ساعت در هفته می باشد.

پاسپورت، کپی دیپلم دبیرستان یا مدرک کارشناسی، ترجمه شده مدارکتان، مدرک زبان و چند قطعه عکس 3*4 شخصا و حضورا به دانشگاه تحویل دهید.

پاسپورت، مدرک دبیرستان و یا مدرک کارشناسی، ریز نمرات، مدرک آیلتس و یا تافل ( با نمره 5 آیلتس و 4 تافل)، و چند قطعه عکس 3*4 با پس زمینه قرمز مات می شود.

  • اصل نامه دعوت از دانشگاه آذربایجان
  • پاسپورت معتبر ( تاریخ انقضای آن تا یک سال باشد)

  • شناسنامه ( صفحات شناسنامه به زبان روسی ترجمه شود)

  • برای هر ترم تحصیلی دروس تئوری و عملی باید اخذ کرد، چارت درسی را ضمیمه پرونده تحصیلی کنید و با توجه به مدت زمان تحصیل ( پزشکی 6 سال و دندانپزشکی 5 سال) برای اقامت درخواست کنید و مکان زندگی را باید به شهرداری و پلیس گزارش دهید.

  • گواهی پزشکی مبنی بر اینکه بیماری ایدز یا هپاتیت ندارید ( به زبان روسی ترجمه شود)

  • 8 قطعه عکس به ابعاد عکس پاسپورت

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا