071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور دوست و همسایه تاجیکستان در سال های اخیر بنا به قرابت جغرافیایی و فرهنگ و آداب و از همه مهم تر زبان مشترک بسیار مورد توجه متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی قرار گرفته است. بر این اساس در این مقاله چگونگی تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان را مورد بررسی قرار می دهیم. در این مقاله می خوانید:

  • چرا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان؟
  • شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان
  • شرایط اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان
  • برنامه تحصیل پزشکی تاجیکستان
  • برنامه تحصیل دندانپزشکی تاجیکستان
  • زبان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان
  • دانشگاه های علوم پزشکی تاجیکستان
  • دانشگاه های علوم پزشکی تاجیکستان مورد تائید وزارت بهداشت ایران
  • هزینه های تحصیل و زندگی در تاجیکستان
  • مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان
  • سخن آخر
  • سوال های متداول در مورد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان

چرا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان؟

کشور تاجیکستان کشوری در آسیای مرکزی است. به دلیل وجود کوه های ناهموار و دشت ها و طبیعت بکر و جذاب یکی از مقصدهای جهانگردان برای کوهنوردی و طبیعت گردی است. دشت های زیبای لاله و شقایق این کشور شهرت جهانی دارد. اعتبار بالای دانشگاه های علوم پزشکی تاجیکستان و مدرک معتبر علمی و مورد تائید و پذیرش کشورهای اروپایی و همچنین پایین بودن هزینه های تحصیل در کشور تاجیکستان در سال های اخیر موجب مهاجرت تحصیلی بسیاری از متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی شده است.تحصیل در تاجیکستان برای متقاضیان ایرانی مزیت دیگری نیز به همراه دارد و آن هم قرابت جغرافیایی و نزدیکی آداب و رسوم و فرهنگ با ایرانیان و زبان مشترک می باشد. از دیگر دلایل روند مهاجرت تحصیلی متقاضیان به کشور همسایه و دوست تاجیکستان می توان پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی، اخذ پذیرش نسبتا راحت دانشگاه ها و بالا بودن سطح امنیت اجتماعی و امکانات رفاهی را نام برد. دانشجویان با برخورداری از کمک هزینه های تحصیلی و امکان تبادل دانشجویی و همچنین اعطای بورسیه های تحصیلی می توانند هزینه های زندگی و تحصیل خود در این کشور را تامین کنند.

در همین راستا مشاوران موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد (توسعه گران عدالت و مهر) این مقاله را در مورد چگونگی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان تهیه کرده اند. اگر قصد تحصیل علوم پزشکی در تاجیکستان را دارید، مطالعه این مقاله جذاب را از دست ندهید.

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان

متقاضی برای تحصیل در تاجیکستان باید مدارک تحصیلی تائید شده خود را ارائه دهد. متقاضی قبل از ارائه مدارک تحصیلی خود باید مدارک را معادل سازی کند که در کشور تاجیکستان این گونه مدارک معادل سازی شده را شهادت نامه می نامند. متقاضی می تواند با شهادت نامه اخذ پذیرش دانشگاه های این کشور را دریافت کند. متقاضی برای تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان نیاز به شرکت در آزمون ورودی نمی باشد و ثبت نام متقاضیان بر اساس زمان ارائه درخواست انجام می گیرد.تحصیل دردانشگاه های تاجیکستان به زبان های روسی و فارسی امکان پذیر است. متقاضی برای تحصیل در دانشگاه های این کشور باید با خط سرلیک آشنا باشد. فراگیری خط نوشتاری سرلیک روسی ساده و راحت است و متقاضیان می توانند در مدت کمی به آن مسلط شوند. تحصیل در کشور تاجیکستان در دوره کارشناسی به صورت حضوری می باشد، اما متقاضی می تواند به طور مجازی در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کند.

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان
شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان

شرایط اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان

متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان باید دارای مدرک قبولی در دوره متوسطه و دیپلم دبیرستان باشند. متقاضیان باید دارای حداقل ۴۰ درصد نمره قبولی در دروس پایه دبیرستان و بالاتر از ۱۷ سال داشته باشند. دارا بودن نمره های بالای ۱۲ در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک برای متقاضیانی که قصد تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان را دارند الزامی است. به طور کلی متقاضی باید مدارک زیر را برای اخذ پذیرش دوره پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان ارائه دهد:

  • ارائه ویزای تحصیلی تاجیکستان
  • ارائه عکس پاسپورت
  • ارائه گواهی پذیرش در پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم دبیرستان
  • ارائه ریزنمره های زیست شناسی و فیزیک و شیمی بالاتر از ۱۲
  • ارائه سند HRD
  • ارائه ریزنمره های دروس پایه دبیرستان با حداقل ۴۰ درصد قبولی
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • ارائه آدرس محل اقامت در تاجیکستان

برنامه تحصیل پزشکی تاجیکستان

متقاضی تحصیل پزشکی تاجیکستان می تواند در دوره MBBS یا پزشکی عمومی تحصیل کند و مدرک لیسانس پزشکی خود را در مدت زمان ۵ سال دریافت کند. کشور تاجیکستان با دارا بودن بزرگترین مرکز آموزش پزشکی و همچنین شرایط اخذ ویزای دانشجویی راحت در این سال ها مورد توجه متقاضیان ایرانی قرار گرفته است که در کشور خود بنا به وجود موانعی همچون کنکور سراسری و آزمون های ورودی دشوار و نتیجه غیر قابل پیش بینی کنکور سراسری نمی توانند آرزوی دیرین خود در پوشیدن لباس سفید پزشکی را محقق سازند.یکی از مزیت های مهم در اخذ مدرک تحصیلی پزشکی تاجیکستان این است که فارغ تحصیلان موفق به اخذ مدرک بین المللی پزشکی از سازمان بهداشت جهانی می شوند و این به منزله اعتبار و ارزش علمی بالای این مدرک تحصیلی می باشد. وجود امکانات پزشکی برای انجام فعالیت های دانشجویی در بیمارستان های مجهز و همچنین زبان تدریس فارسی از دیگر موارد مهم در اخذ پذیرش دانشگاه های علوم پزشکی تاجیکستان می باشد.

برنامه تحصیل پزشکی تاجیکستان
برنامه تحصیل پزشکی تاجیکستان

برنامه تحصیل دندانپزشکی تاجیکستان

متقاضی تحصیل دندانپزشکی تاجیکستان می تواند در دانشگاه های ملی تاجیکستان تحصیل کند. مدت زمان تحصیل در دوره دندانپزشکی تاجیکستان در حدود ۵ تا ۶ سال می باشد. متقاضیان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های تاجیکستان باید بیشتر از ۱۷ سال و کمتر از ۳۱ سال داشته باشند. دانشجویان دوره دندانپزشکی این کشور می توانند از بورسیه های تحصیلی برخوردار شوند. یکی از شرایط مهم تحصیل در دوره دندانپزشکی تاجیکستان اخذ بیمه دانشجویی است. دانشجو با برخورداری از کمک هزینه های دانشجویی و بورسیه های تحصیلی می توانند بخش زیادی از هزینه های تحصیل خود را تامین کنند.

زبان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان

دانشگاه های تاجیکستان به زبان های روسی، فارسی و تاجیکی تدریس می کنند. یکی از دلایل انتخاب متقاضیان ایرانی شباهت های زبانی و فرهنگی می باشد. دانشگاه های بین المللی این کشور دوره های پزشکی و دندانپزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می کنند. خط نوشتاری کشور تاجیکستان خط سرلیک می باشد که فراگیری آن بسیار ساده و راحت است و متقاضیان ایرانی می توانند در کمتر از یک هفته آن را فرا بگیرند. متقاضیان برای تحصیل به زبان فارسی نیز باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی باشند. متقاضیانی که فاقد مدرک مهارت زبان انگلیسی باشند، می توانند با شرکت در دوره های آمادگی زبان انگلیسی کالج های این کشور مهارت لازم را کسب کنند.

دانشگاه های علوم پزشکی تاجیکستان

دانشگاه های علوم پزشکی تاجیکستان از اعتبار خوبی در میان دانشگاه های علوم پزشکی جهان برخوردار است. معتبر بودن مدرک پزشکی و دندانپزشکی این کشور از مزیت های مهم تحصیل در تاجیکستان است. از مهم ترین دانشگاه های پزشکی تاجیکستان دانشگاه های زیر را می توان نام برد:

دانشگاه ملی تاجیک

این دانشگاه که از برترین دانشگاه های تاجیکستان می باشد، در پایتخت این کشور شهر دوشنبه قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۹۴۷ تاسیس شده است. این دانشگاه دارای رتبه جهانی ۱۵۲۷۰ و رتبه ملی ۳ در کشور تاجیکستان می باشد.

دانشگاه اسلواکی روس

دانشگاه اسلواکی روس در سال ۱۹۹۶ در شهر دوشنبه تاجیکستان تاسیس شده است. این دانشگاه نیز از جمله بهترین دانشگاه های پزشکی تاجیکستان محسوب می شود.

دانشگاه پزشکی دولتی تاجیک

دانشگاه دولتی تاجیک در سال ۱۹۳۹ در شهر دوشنبه تاسیس شده است و رشته های متنوع را در مقاطع تحصیلی مختلف به دانشجویان ارائه می دهد. رتبه این دانشگاه در سطح جهانی ۱۷۲۰۵ و در سطح ملی ۶ می باشد.

دانشگاه علوم پزشکی اویسینا

این دانشگاه که در سال ۱۹۳۹ تاسیس شده است، از برترین دانشگاه های پزشکی تاجیکستان می باشد. این دانشگاه که تحت نظارت وزارت بهداشت این کشور است، تنها مرکز آموزشی دارای امکانات مجهز پزشکی در تاجیکستان است که به امر آموزش کارکنان پزشکی می پردازد.

دانشگاه های علوم پزشکی تاجیکستان مورد تائید وزارت بهداشت ایران

دانشگاه های علوم پزشکی تاجیکستان علی رغم اعتبار مدارک و کیفیت آموزشی مورد تائید وزارت بهداشت ایران نمی باشند. وزارت بهداشت ایران با بررسی های دقیق و کاربردی، دروس مورد تدریس در دانشگاه های پزشکی تاجیکستان را هم راستا با دروس تدریسی در دانشگاه های پزشکی ایران نمی داند.درس های آناتومی و درس های دیگر که در دانشگاه های ایران اهمیت فراوانی دارند، در دانشگاه های تاجیکستان تدریس نمی شوند. ارزیابی های دقیقی در مورد تائید یک یا دو دانشگاه این کشور از لحاظ وزارت بهداشت ایران در حال انجام می باشد اما در حال حاضر هیچ یک از دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان مورد تائید وزارت بهداشت ایران نمی باشد.

هزینه های تحصیل و زندگی در تاجیکستان

میزان هزینه های زندگی در هر کشور بستگی به سبک زندگی و الگوی مصرف وی دارد. پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل در کشور تاجیکستان موجب شده است تا شمار زیادی از متقاضیان ایرانی برای تحصیل این کشور را انتخاب کنند. هزینه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان در مقایسه با کشورهای لهستان و جمهوری چک بسیار پایین می باشد. علاوه بر این دانشگاه های تاجیکستان کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه های دانشجویی مناسبی را به دانشجویان ارائه می دهند و دارای امکانات آموزشی پیشرفته و تجهیزات مدرن برای دانشجویان پزشکی می باشد.

  • میزان کمک هزینه دانشجویی سالانه در حدود ۶۰۰.۰۰۰ دلار می باشد.
  • هزینه خوابگاه دانشجویی سالانه در حدود ۵۰۰ دلار می باشد.
  • هزینه بیمه دانشجویی سالانه در حدود ۲۰۰ دلار است.
  • هزینه تحصیل دوره پزشکی تاجیکستان سالانه در حدود ۳۵۰۰ دلار می باشد.
  • هزینه شرکت در دوره آمادگی زبان انگلیسی کالج های تاجیکستان سالانه در حدود ۴۰۰ دلار می باشد.

مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان

دانشجویان با تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان و همچنین زندگی و اقامت در این کشور از مزیت های فراوانی برخوردار می شوند. برخی از مهم ترین این مزیت ها عبارت است از:

  • اعتبار بالای دانشگاه های علوم پزشکی تاجیکستان
  • اخذ مدرک معتبر علمی و مورد تائید و پذیرش کشورهای اروپایی
  • قرابت جغرافیایی و نزدیکی آداب و رسوم و فرهنگ با مردم ایران
  • همزبانی با مردم ایران
  • پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی
  • اخذ پذیرش نسبتا راحت دانشگاه ها
  • زندگی در کشوری با امنیت اجتماعی بالا و امکانات رفاهی
  • برخورداری از کمک هزینه های تحصیلی
  • امکان تبادل دانشجو و انتقال دانشجو به ایران
  • اعطای بورسیه های تحصیلی
مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان
مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان

سخن آخر

در این مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی تاجیکستان مورد بررسی دقیق قرار گرفت. از مجموع موارد شرح داده شده می توان نتیجه گیری کرد که متقاضی با هزینه کمتر در مقایسه با کشورهای اروپایی می تواند در این کشور تحصیل کند و از مزیت های فراوان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در این کشور برخوردار شود. از مزیت های تحصیل در تاجیکستان می توان پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی و همچنین زبان مشترک با متقاضیان ایرانی را ذکر کرد.

اگر هنوز با مطالعه این مقاله نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می توانید از خدمات مشاوره مهاجرتی موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد (توسعه گران عدالت و مهر ) بهره مند شوید. مشاوران برجسته و مجرب موسسه ما در شعبه های تهران و شیراز با سابقه صدها پرونده مهاجرت تحصیلی و شغلی بهترین گزینه مهاجرتی را بر اساس شرایط زندگی، سن، تحصیلات و بودجه به متقاضیان ارائه می دهند.

سوالات متداول درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در تاجیکستان

بله. علی رغم زبان تدریس فارسی در دانشگاه، متقاضی باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی نیز باشد.

کمک هزینه دانشجویی سالانه در حدود ۶۰۰.۰۰۰ دلار و هزینه خوابگاه دانشجویی ۵۰۰ دلار و بیمه دانشجویی در حدود ۲۰۰ دلار و هزینه تحصیل پزشکی سالانه ۳۵۰۰ دلار می باشد.

هزینه شرکت در دوره آمادگی زبان انگلیسی کالج های تاجیکستان سالانه در حدود ۴۰۰ دلار می باشد.

ویزای تحصیلی تاجیکستانارائه عکس پاسپورتگواهی پذیرش در پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم دبیرستانارائه ریزنمره های زیست شناسی و فیزیک و شیمی بالاتر از ۱۲ارائه سند HRD

متقاضیانی که فاقد مدرک مهارت زبان انگلیسی باشند، می توانند با شرکت در دوره های آمادگی زبان انگلیسی کالج های این کشور مهارت لازم را کسب کنند.

دانشگاه ملی تاجیکدانشگاه اسلواکی روسدانشگاه پزشکی دولتی تاجیکدانشگاه علوم پزشکی اویسینا

متقاضی قبل از ارائه مدارک تحصیلی خود باید مدارک را معادل سازی کند که در کشور تاجیکستان این گونه مدارک معادل سازی شده را شهادت نامه می نامند.

دارا بودن مدرک قبولی دوره متوسطه و دیپلم و دارا بودن حداقل ۴۰ درصد نمره قبولی در دروس پایه دبیرستان و بالاتر از ۱۷ سال داشته باشند.

اعتبار بالای دانشگاه های علوم پزشکیاخذ مدرک معتبر علمی و مورد تائید و پذیرش کشورهای اروپاییهمزبانی با مردم ایرانپایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی اخذ پذیرش نسبتا راحت دانشگاه ها

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا