071-91009294  | 021-88724227  |

تخصص پزشکی در صربستان

تخصص پزشکی در صربستان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

در این مقاله ما قصد داریم در ارتباط با تخصص پزشکی در صربستان صحبت کنیم. همان طور که می دانید یکی از رشته های بسیار پر طرفدار در کل دنیا رشته های پزشکی و زیر شاخه های مربوط به آن می باشد. رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی و … برای دانشجویان و دانش آموزان بسیاری در سراسر دنیا حائز اهمیت است. این اهمیت منجر به رقابت عمیقی برای تحصیل در این باره گردیده است. از این رو برای اخذ پذیرش از دانشگاه های مختلف جهت تحصیل در رشته های مرتبط با این زیر شاخه های آموزشی می بایست تلاش بسیار زیادی داشت. برای اخذ مدرک تخصص پزشکی این تلاش می تواند بسیار عمیق تر و بهتر پیش رود.

برای مهاجرت به صربستان می توان از راه ها و روش های مختلفی اقدام نمود. از جمله روش های مهاجرت به کشور صربستان عبارتند از: مهاجرت تحصیلی به صربستان، مهاجرت کاری به صربستان، مهاجرت سرمایه گذاری به صربستان، مهاجرت از طریق ازدواج در صربستان و … . برای هر کدام از این روش های مهاجرتی شرایطی خاص موجود است که بر مبنای درخواست فرد می تواند متفاوت باشد. از این رو می بایست در ارتباط با شرایط گوناگون اطلاعات بسیار زیادی را اخذ کرد. در این راستا بهترین اقدام می تواند مشاوره از کارشناسان و وکلای زبده باشد. از این رو توصیه ما مراجعه به موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد می باشد. موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد در شهر های شیراز و تهران نمایندگی های فعالی دارد.

تخصص پزشکی در صربستان

برای ادامه تحصیل در زمینه های تخصص پزشکی در صربستان می بایست اقدامات بسیار زیادی صورت گیرد. در حقیقت با توجه به تفاوت های موجود میان سیستم های آموزشی کشور ها خصوصا در رشته های پزشکی، لازم است تا در این زمینه اقدامات بسیاری صورت گیرد. برای تحصیل در تخصص پزشکی در صربستان لازم است تا در ابتدا با دانشگاه های ارايه دهنده پزشکی و دندانپزشکی در صربستات آشنایی پیدا کرد.

در حقیقت آشنا شدن با دانشگاه های صربستان می تواند در زمینه اخذ پذیرش بسیار کمک کننده باشد. اما در ابتدا باید به این نکته اشاره داشته که آشنایی با کشور صربستان جهت بررسی شرایط زندگی در صربستان و هزینه های زندگی در صربستان بسیار حائز اهمیت است. از این رو در ابتدا کمی با کشور صربستان آشنا خواهیم شد.

آشنایی با کشور صربستان جهت تحصیل تخصص پزشکی در صربستان

صربستان یا جمهوری صربستان کشوری است در اروپا که در واقع در جنوب اروپا و شبه جزیرع بالکان واقع شده است. مساحت این کشور کوچک هشتاد و هشت هزار و سیصد و شصت و یک کیلومتر مربع است و جمعیتی بالغ بر هشت و نیم میلیون نفر دارد. واحد پول در کشور اروپایی صربستان دینار صربستان می باشد و زبان رسمی مردم در این کشور زبان صربی است.

پایتخت کشور صربستان شهر بلگراد است که البته بزرگ ترین شهر این کشور نیز محسوب می شود. از جمله شهر های مهم صربستان به غیر از پایتخت این کشور می توان به شهر های نووی ساد، نیش، کراگویواتس، سوبوتیتسا، زرنیانین و … اشاره نمود. این کشور دارای دانشگاه های معتبر و سیستم دانشگاهی مناسبی است.

دانشگاه های پزشکی صربستان

در این بخش از مقاله با هدف بررسی تحصیل در تخصص پزشکی در صربستان قصد داریم به معرفی دانشگاه های پزشکی و ارائه دهنده پزشکی در صربستان بپردازیم. توجه داشته باشید که کسب اطلاع در ارتباط با دانشگاه های پرشکی ضربستان به ما در زمینه دریافت پذیرش از این دانشگاه ها بسیار کمک می کند. زمانی که ما برای دریافت پذیرش قصد اقدام داریم می بایست از شرایط دانشگاه مورد نظر اطلاع داشته باشیم. از این رو به بررسی این دانشگاه ها می پردازیم. علاوه بر این برای دانشجویانی که قصد بازگشت به کشور ایران را پس از دریافت مدرک پزشکی صربستان دارند، اطلاع از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران بسیار مهم است.

به همین دلیل دانشگاه های صربستان که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران هستند را نیز معرفی می کنیم. در ابتدای امر این که در کل در کشور صربستان هشت دانشگاه دولتی و عمومی وجود دارد که در این میان برخی از آن ها ارائه دهنده رشته های پزشکی و دندانپزشکی می باشند.

دانشگاه هایی که این رشته های تحصیلی زیر شاخه پزشکی را ارائه می دهند عبارتند از: دانشگاه بلگراد و دانشگاه نوی ساد. اما دقت داشته باشید که تنها دانشگاه ارائه دهنده رشته های پزشکی و دندان پزشکی در صربستان که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران است، دانشگاه بلگراد صربستان می باشد. پس اگر تمایل دارید پس از پایان تحصیلات خود برای فعالت های کاری وارد ایران شوید، می بایست در دانشگاه بلگراد مشغول به تحصیل شوید. البته دانشگاه بلگراد صربستان کورد تایید وزارت علوم ایران نیز می باشد.

دانشگاه بلگراد صربستان
دانشگاه بلگراد صربستان

تحصیلات تخصصی پزشکی در دانشگاه های صربستان

در بخش قبلی مقاله ما به معرفی دانشگاه های صربستان که رشته های زیر شاخه پزشکی را ارائه داند پرداختیم. اما در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با تخصص های پزشکی در این دانشگاه ها و شرایط اخذ تخصص پزشکی در دانشگاه های صربستان صحبت کنیم. اهداف برنامه های مطالعاتی ویژه و  مطالعات آکادمیک دکتری پزشکی یا تخصص پزشکی در این دانشگاه ها به طور واضح  در رتبه علمی بالا و مطابق با نیاز ها و پیامد های برنامه مشخص شده سیستم تخصصی پزشکی در این کشور است.

اصولا اهداف رشته های تخصصی پزشکی در دانشگاه های صربستان به شرح زیر است: کسب دانش و مهارت در زمینه تحقیقات زیست پزشکی از طریق توسعه علمی و تخصصی سازمان یافته و پیوند دادن تحقیقات بنیادی ، کاربردی ، بالینی و توسعه در زمینه زیست شناسی سلولی ، ژنتیک ، مورفولوژی ، بیوشیمی ، ایمونولوژی ، فارماکولوژی و فیزیولوژی سلول و ارگانیسم ، روشهای بالینی و کاربردی تحقیق ، تحقیقات نوین جراحی ، روشهای نوین نظارت بر سلامت عمومی و تأثیرات محیطی و همچنین راهنمایی های حرفه ای در مورد کار و زندگی انسان ، تحقیقات پزشکی قانونی و سم شناسی مدرن ، جهت مطالعه مکانیسم های مولکولی شکل گیری و توسعه بیماری ها ، پیشگیری از آن ، تشخیص بالینی و رویکردهای درمانی معاصر.

علاوه بر تمام این ها در شاخه های تخصصی پزشکی در صربستان، تسلط و به کارگیری روش های مختلف در فرایند های علمی و پژوهشی به پزشکان آموزش داده می شود. سیستم آموزشی تخصص پزشکی در دانشگاه های صربستان به گونه ای است که کار علمی با موفقیت بالا و مسئولانه را مطابق با بالاترین معیار های علمی و اخلاقی و همچنین استاندارد های حرفه ای ، با شرایط پیشرفته مستمر همراه با امکان مشارکت و طراحی پروژه های علمی مستقل تضمین می کند. در دانشکده های پزشکی طبق برنامه هایی ویژه که دامنه محتوا و برنامه های آموزشی نظری و علمی را همراه با کار عملی حرفه ای که دانش و مهارت بسیار را نشان می دهد، رشته های تخصصی پزشکی در شاخه های مختلف ارائه می شوند.

آزمون ویژه برای تحصیل تخصص پزشکی در صربستان

توجه داشته باشید که پذیرش رشته های تخصصی پزشکی با آزمون از دانشجویان متقاضی انجام می شود. پس دانشجویانی که متقاضی تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی در دانشکده های پزشکی دانشگاه های صربستان هستند، می بایست برای ادامه روند خود در آزمونی شرکت نمایند. در صورتی که این افراد در آزمون قبول شوند، امکان ادامه تحصیل در رشته دلخواه برای آن ها فراهم خواهد بود.

زمانی که دانشجویان مطالعات خود را در زمینه های مختلف پزشکی در حالت تخصصی انحام می دهند، می توانند علاوه بر یادگیری تخصص ویژه خود در زیر شاخه های پزشکی، یک زبان جهانی را بیاموزند و هم چنین با وزرات بهداشت صربستان مشغول به فعالیت شوند. به عبارتی برای افرادی که در دانشکده های پزشکی دانشگاه های صربستان مشغول هستند، امکان کار در صربستان پس از پایان تحصیلات و فارغ التحصیلی آن ها فراهم خواهد بود. روش های تخصصی آموزش های رشته های مختلف مطابق با آیین نامه ها شورای تدریس علمی تخصصی در صربستان تایید و تنظیم می گردد.

شرایط تحصیل در رشته های تخصص پزشکی در دانشگاه های صربستان

در این بخش از مقاله قضد داریم در ارتباط با شرایط تحصیل در این رشته های تخصصی در دانشگاه های صربستان صحبت کنیم. مطالعات آکادمیک در زمينه رشته های تخصصی علوم پزشكي با ساختاري خاص و ویژه طراحي شده اند به طوري كه نشانگر همزيستي آموزش ، پژوهش و اتخاذ مهارت هاي باليني و جراحي های ویژه و تخصصی هستند. در حقیقت در دانشگاه های صربستان برای رشته های تخصص پزشکی، دانش نظری با تحقیق و پژوهش و کار حرفه ای ادغام می شود.

در دوره تخصصی پزشکی در صربستان شرایط به گونه ای است که یک رویکرد جامع در مورد بیماری ها در سطح مولکولی با هدف کمک به ایجاد مطمئن ترین نشانگر های تشخیص ، توانایی درک روش  قدیم ها و ایجاد روش های جدید درمانی و ایجاد اقدامات پیشگیری از بیماری انجام شده است. علاوه بر کسب دانش و مهارت های مناسب ، آگاهی از اهمیت و کاربرد تحقیقات علمی در تشخیص پزشکی و درمانی توسعه می یابد که همراه با کار های گروهی مختلف و بین رشته ای پزشکی می باشد. تخصص های پزشکی با رشته های مختلف دارای سال های تحصیلی جامعی هستند.

در سال اول تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی، دانشجویان عموما موضوعات متودولوژیک عمومی را به عنوان کورس های تحصیلی خود در ترم های مختلف می گذرانند. اما در سال دوم تحصیل شرایط تحصیلی متفاوت خواهد بوذ. در این سال موضوعات انتخابی همراه با سمینار های جامع بحث و گفت و گو های پزشکی ارائه می شود و کار های تحقیقاتی تحت نظارت اساتید با دقت بسیار صورت می پذیرد.

شرایط تحصیل در رشته های تخصص پزشکی در دانشگاه های صربستان
شرایط تحصیل در رشته های تخصص پزشکی در دانشگاه های صربستان

اما در سال سوم تحصیل شرایط به گونه ای است که دانشجویان می بایست صرفا در توسعه پایان نامه تخصص خود کار کنند. عموما پایان نامه ها دو کورس تحصیلی ده واحده و بیست واحده هستند. دقت داشته باشید که هزینه تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی عموما از هفت هزار دلار به طور میانگین شروع خواهد شد. البته امکان دریافت بورسیه های تحصیلی ویژه برای این رشته ها موجود است.

دانش بنیادی در رشته های تخصصی پزشکی در صربستان چگونه است؟!

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با سال های تحصیل تخصصی در این رشته های زیر شاخه پزشکی و دانش بنیادین آموزشی در آن صحبت کنیم. در سال اول تحصیلی شرایط به گونه ای است که دانشجویان می بایست واحد های تحصیلی اجباری را بگذرانند و تمام دانشجویان موظف هستند در این دوره ها شرکت کنند. توجه داشته باشید که در سال اول تحصیل تخصصی به دلیل شرایط آموزشی پایه، تسلط بر مهارت های نوین پزشکی، تسلط بر دانش زبان انگلیسی، دانش برنامه های آماری و شیوه های کاربردی پزشکی و آگاهی از قواعد پزشکی همراه با ارائه کار عملی ضروری است. موضوعات ترم اول سی واحد درسی را تشکیل می دهند.

ترم دوم تحصیل تخصصی پزشکی نیز دارای سی واحد تحصیلی است و آشنایی دانشجویان را بروش های نوین تحقیق در زمینه تکنیک های موفولوژیکی، هیستوشیمیایی، روش های تحلیلی مدرن بیوشیمی، جدا کردن سلول ها و ساختار های درون سلولی، فناوری دی ان ای نو ترکیب، تکنیک های میروبیولوژیکی مولکولی و … آموزش داده می شود. اساتید دوره های تخصصی در دانشگاه های پزشکی صربستان می بایست دانش بنیادی مربوط به قوانین کار در شرایط سخت و شرایط آزمایشگاهی تخصصی را نیز در اختیار دانشجویان خود قرار دهند.

همچنین این دانشجویان می بایست بر روش های مدیریت پروژه های مختلف تسلط داشته باشند و نحوه سازماندهی شرایط سخت پزشکی خصوصا در زمان جراحی های سخت را از اساتید خود به خوبی بیاموزند. تدریس رشته های تخصصی به دانشجویان عموما روزانه بین شش تا هشت ساعت به طول می انجامد که از این مقدار حداکثر دو یا سه ساعت دروس تئوری است و بقیه در شرایط عملی قرار دارد. در دوران آخر تحصیل نیز دانشجویان برای انجام پایان نامه و کار های تحقیقاتی فعالیت می کنند.

سوالات متداول در ارتباط با تخصص پزشکی در صربستان

  1. آیا صربستان کشور مناسبی برای تحصیل تخصصی پزشکی است؟

    بله این کشور به دلیل شرایط ویژه آموزش پزشکی در این زمینه بسیار پیشرو است.

  2. آیا امکان تحصیل تخصصی پزشکی در دانشگاه های صربستان موجود است؟

    بله دانشگاه های پزشکی صربستان، دوره های تخصصی پزشکی را ارائه می دهند.

  3. در کدام دانشگاه های صربستان می توان برای تخصص پزشکی اقدام کرد؟

    از جمله این دانشگاه های عبارتند از: دانشگاه بلگراد صربستان و دانشگاه نوی ساد.

  4. آیا دانشگاه های صربستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟

    بله برخی از دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند.

  5. کدام دانشگاه در صربستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران است؟

    تنها دانشگاه بلگراد صربستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران است.

  6. زبان تحصیل تخصص پزشکی در صربستان جیست؟

    زبان تحصیل عموما انگلیسی است.

  7. آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای تخصص پزشکی در صربستان موجود است؟

    بله دانشگاه ها برای دانشجویان بورسیه های تحصیلی مختلفی ارائه می کنند.

  8. آیا در پایان تحصیل تخصص پزشکی در صربستان دانشجویان موظف به ارائه پایان نامه هستند؟

    بله دانشجویان در سال آخر تحصیل خود می بایست برای ارائه پایان نامه فعالیت نمایند.

  9. در سال اول تحصیل تخصص پزشکی در صربستان عموما دانشجویان چه کورس هایی را می گذرانند؟

    در این سال دانشجویان عموما موضوعات متودولوژیک عمومی را به عنوان کورس های تحصیلی خود در ترم های مختلف می گذرانند.

  10. آیا برای تحصیل تخصص پزشکی در صربستان نیاز به شرکت در یک آزمون است؟

    بله دانشجویان می بایست در یک آزمون شرکت نمایند.

  11. آیا دانشجویان تخصص پزشکی در صربستان پس از فارغ التحصیلی می توانند در این کشور کار کنند؟

    بله این دانشجویان می توانند با وزارت بهداشت و درمان صربستان مشغول به کار شوند.

اسکرول به بالا